Naser Chosrov (Naser-e Chosrou, Nāsir-i Khusraw, Nasèras Chosròvas, Nasris Chusrãvas), Abū Mu’īn Nāsir-ı Khusraw Al-Marvāzī Al-Qubādiyānī (Ab Muýnas Nasris Chusrãvas Al-Marvãzyjus Al-Kubadijãnyjus) 1004Kubadijan (Chorasanas) 1072 arba 1077Jumgan (dabar Badachšano regionas, Afganistanas), persų poetas, filosofas, islamo teologas. Vienas žymiausių izmailizmo dogmatikų. Biografinių duomenų išlikę nedaug. Kilęs iš šiitų šeimos, gyveno Balche. Mokėsi kalbų (arabų, turkų, graikų), medicinos, astronomijos, matematikos, filosofijos (studijavo Alfarabijaus, Alkindo, Avicenos veikalus). Dirbo Seldžiukų sultono mokesčių rinkėju. 1045 atliko chadžą. Keliavo po Palestiną, Egiptą. Pastarąjį tuo laikotarpiu valdė arabų kalifų Fatimidų dinastija. Fatimidai buvo vienos pagrindinių šiizmo krypčių (izmailitai) įtvirtintojai. Naseras Chosrovas pritarė izmailitų doktrinai. 1052 grįžo į Balchą, skleidė izmailitų mokymą Chorasane, todėl persekiotas, pabėgo į Badachšaną, manoma, gyveno Pamyre. Sukūrė poezijos (daugiausia didaktinių filosofinių mesnevių, filosofinių kasidų, didaktinių poemų; išliko apie 12 000 beitų, kai kurie tyrinėtojai mano, kad Naseras Chosrovas sukūrė apie 30 000 beitų), joje (knygos Šviesos knyga, Laimės knyga) žmogus vaizduojamas kaip mikrokosmosas, aukštinama sąžiningumas, gerumas, pagalba, gyvenimas pagal dieviškąją išmintį ir meilę. Naseras Chosrovas kritikavo rūmų poeziją, panegirikų valdovams kūrimą. Žymiausias prozos veikalas – Kelionių knyga, joje pasakojama apie 7 metus klajonių, yra vertingų kultūrinių ir istorinių duomenų. Izmailitų doktriną aiškino traktatuose Keleivių maistas (1061), Tikėjimo pobūdis. Veikale Žinojimas ir išsivadavimas (parašytas klausimų ir atsakymų forma) iš izmailizmo pozicijų aiškinamos gyvenamojo laikotarpio filosofų ir teologų svarstytos problemos – pasaulio sukūrimas, žmogaus valios laisvė, sielos prigimtis, pomirtinė atsakomybė už žemiškąjį gyvenimą. Veikale Dviejų išminčių sąjunga siejo izmailitų ir senovės graikų filosofijos idėjas. Manoma, Naseras Chosrovas parašė apie 15 religinių, filosofinių veikalų. Jie padarė didelę įtaką Irano, Afganistano, Centrinės Azijos izmailitams. Kūriniuose yra gnosticizmo, krikščionybės mokymo elementų. Naseras Chosrovas kūrė persiškus filosofijos terminus, kritikavo Seldžiukų valstybės valdovus, pašiepė aklą sekimą bet kokiu autoritetu, kraštutinį asketizmą, alegoriškai aiškino Koraną.

2271

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką