netiesioginiai mokesčiai
netiesióginiai mókesčiai, prekių ir paslaugų mokesčiai, įskaičiuojami į jų kainas. Gali būti nustatomi kaip proporcinis tarifas (prekės ar paslaugos kainos dalis procentais), konkreti pinigų suma prekės ar paslaugos vienetui arba kaip šių dviejų elementų suma. Labiausiai paplitusios netiesioginių mokesčių rūšys yra pridėtinės vertės mokestis, akcizas, muitas, apyvartos mokestis, mokestis už aplinkos teršimą. Kitaip nei tiesioginiai mokesčiai iš pajamų ir turto, kuriuos jų mokėtojai į valstybės ar savivaldybės biudžetą sumoka patys, netiesioginiai mokesčiai iš mokėtojų – prekių ir paslaugų vartotojų – renkami netiesiogiai. Prekių pardavėjai ir paslaugų teikėjai padidina jų galutinę kainą nustatyta mokesčio suma, o pardavę prekes ar suteikę paslaugas sumoka ją į biudžetą. Nustatydama netiesioginius mokesčius valstybė gali reguliuoti apmokestinamų prekių ir paslaugų paklausą didindama ar mažindama jų kainas: didesni netiesioginiai mokesčiai dažniausiai nustatomi prekėms ir paslaugoms, kurių vartojimas yra nepageidautinas, kenkia visuomenės sveikatai ir dorovei (alkoholiniams gėrimams, tabako gaminiams, azartiniams lošimams ir kitoms), mažesni – prekėms ir paslaugoms, kurių vartojimą siekiama skatinti (pvz., knygoms, viešojo transporto paslaugoms). Palyginti su tiesioginiais mokesčiais, netiesioginiai mokesčiai lengviau surenkami, juos sunkiau nuslėpti. Netiesioginių mokesčių pagrindinis trūkumas – regresinis apmokestinimo pobūdis: kiekvienas prekės ar paslaugos vartotojas, nepriklausomai nuo jo pajamų ir turto, moka vienodą mokestį už prekės ar paslaugos vienetą, dėl to didžiausia mokesčių našta tenka neturtingiesiems socialiniams sluoksniams.
LIETUVOJE netiesioginių mokesčių sistemą sudaro pridėtinės vertės mokestis, akcizai, muitai, mokestis už aplinkos teršimą, loterijų ir azartinių lošimų mokestis, cukraus sektoriaus mokesčiai, atskaitymai nuo pajamų pagal Lietuvos Respublikos miškų įstatymą, valstybės ir savivaldybių rinkliavos. Pajamos iš netiesioginių mokesčių sudaro daugiau kaip 50 % visų nacionalinio biudžeto pajamų.