Nigerijos dailė
moters skulptūra (medis, Antropologijos ir etnografijos muziejus Sankt Peterburge)
Nigèrijos dail
Seniausių laikų dailė
vyro galva (terakota, 10 a. prieš Kristų–3 a., Noko kultūra, Nacionalinis muziejus Lagose)
Seniausi dailės pavyzdžiai – terakotinės statulėlės, piešiniai uolose. Noko kultūroje plėtota skulptūros tradicija, kurtos gyvūnų, žmonių terakotinės skulptūros (jų paskirtis nežinoma iki šių dienų). Vaizduota natūralaus dydžio įvairiomis pozomis moterys, vyrai su detalia, rafinuota šukuosena. Noko kultūros skulptūros turėjo įtakos jorubų miestų‑valstybių, Ifės, Didžiojo Benino (dabar Beninas) skulptūros raidai. 12–17 a. skulptūra itin klestėjo Benino ir Ifės valstybėse. Ifėje kurtos realistinės, su stilizuotais elementais bronzinės, terakotinės ir akmens skulptūros. Rasta keletas meistriškai sukurtų natūralistinių bronzinių portretų (Juodaodžio galva, manoma, vaizduojanti valdovą Onį, 12–14 a.).
Benine iš bronzos, rečiau sidabro, pagal vaškinius modelius lietos (manoma, nuo 13 a.) galvos (uchuvelao; iki 50 cm aukščio, kartais su skyle dramblio kaulo plokštelei įtaisyti), susijusios su protėvių kultu, valdovų ir jų artimųjų atvaizdai, didikų, medžiotojų, karių ir paukščių figūrėlės (iki 60 cm aukščio); jos realistinių, kiek stilizuotų formų. Nuo 16 a. pabaigos apvaliosios skulptūros ir reljefai su figūrų kompozicijomis gėlių fone sąlygiškesni.
Nuo seniausių laikų plėtoti dailieji amatai (metalo, medžio, dramblio kaulo dirbiniai). Dramblio kaulo dirbiniai (kaukės, ritualinės lentelės, papuošalai) ornamentuoti preciziškais geometriniais arba figūriniais raštais. Iki šių dienų daromos reljefinės apyrankės, būgnai, juvelyriniai dirbiniai, papuošalai, raižyti, tapyti, įvairių formų indai, iš moliūgų skobiami ornamentuoti indai, vadinami kalebasais, audžiami audiniai.
lėkštė (rafijų plaušai, augaliniai dažai)
19 amžiaus pabaigos–20 amžiaus pirmos pusės dailė
19 a. pabaigoje dailėje per žurnaluose spausdintas reprodukcijas, iliustracijas, religinę literatūrą pradėjo plisti Vakarų Europos meno tradicijos. A. Onabolu (1882–1963), vienas pirmųjų Nigerijos dailininkų pradėjęs naudoti Vakarų Europos dailei būdingą raišką, laikomas moderniosios dailės pradininku Nigerijoje (sukūrė pirmąjį modernų paveikslą Ponia Spencer Savage 1905). Grafikoje reiškėsi natyvistinė kryptis. Pradėta kurti buitinio žanro tapybos kūriniai (A. Lasekanas, 1916–1972). Nuo 20 a. 5 dešimtmečio katalikų kunigų skatinimu klasikine jorubų tradicija kurti kūriniai bažnyčioms, naudojant tradicines formas, sukurta įdomių interpretacijų religine tema.
20 amžiaus antros pusės dailė
20 a. 6 dešimtmečio pabaigoje Zarijos dailės koledžo studentų įkurta Zarijos dailės draugija skatino kurti jungiant senąsias ir naująsias tradicijas, kultūrines temas, technikas. Ryškiausiai tai atsiskleidė dailininko U. Okeke’s (g. 1933), dailininko ir skulptoriaus D. Nwoko (g. 1935) kūryboje; jis kūrė terakotines skulptūras šiuolaikine tematika, forma ir technika artimas Noko kultūros skulptūroms. Skulptoroaus F. Idubor (1928–1991) kurtos laisvesnio stiliaus glotnaus paviršiaus juodmedžio skulptūros greitai paplito turistų turguose.
7 dešimtmečio viduryje natyvizmo atgimimas susijęs su Oshogbo studijos (6 dešimtmečio pabaigoje įkūrė austrų dailininkas S. Wengeris) eksperimentais (skatinta spontaniškumas, t. p. atsisakyta akademinių taisyklių), jų metodai inspiruoti Vakarų Europos mene iškilusio primityvizmo. Plito ekspresionistinės dailės tendencijos. Žymiausias grafikos eksperimentatorius ir novatorius – grafikas B. Onobrakpeya (g. 1952, dalyvavo Venecijos bienalėje 1990). Per 1967–1970 pilietinį karą tapyba ir grafika naudota propagandiniams tikslams.
8 dešimtmetyje dailėje iškilo 3 pagrindinės kryptys: Oshogbo mokyklos natyvizmas, buitinio žanro tapyba, socialinis realizmas. U. Okeke’s ir O. Udechukwu (g. 1946) kūryboje ibų kūno tatuiravimo, sienų tapybos tradicija derinta su modernia tapyba; šiai krypčiai būdinga rafinuota linija, simboliniai ir dekoratyvūs motyvai, realistinė maniera. 8–9 dešimtmečio vienas žymiausių skulptorių E. Emokpae (1934–1984), sekdamas F. Iduboru, kūrė stilizuotas skulptūras iš medžio. Kiti žymesni skulptoriai: O. Anidi (g. 1957), O. Amoda (g. 1959).
1957 Lagose įsteigtas nacionalinis muziejus. Moderniojo meno kūriniai eksponuoti Mbari meno klube (įkurtas 6 dešimtmečio pabaigoje) Ibadane. 1981 įsteigta Nacionalinė moderniojo meno galerija Lagose. Nigerijoje yra daugiausia meno mokyklų (fakultetų, koledžų) visoje Afrikoje; 20 a. 10 dešimtmečio pabaigoje valstybinėse institucijose buvo daugiau nei 32 fakultetai (juos kasmet baigia daugiau kaip 1000 meno ir dizaino studentų).
2271
Nigerijos kultūra
Nigerijos konstitucinė santvarka
Nigerijos partijos ir profsąjungos