Olivier Assayas
Assayas Olivier (Olivjė Asajãsas) 1955 01 25Paryžius, prancūzų kino režisierius, scenaristas, kino kritikas. 1976 baigė Naująją Sorboną Paryžiaus 3 universitetą (šiuolaikinę literatūrą). 8–9 dešimtmetyje parašė straipsnių žurnalams Metal Hurlant (1979–81), Les Cahiers du cinéma (1980–85), Rock & Folk (1982–85). 1979, įkvėptas postpanko judėjimo, debiutavo trumpametražiu filmu Copyright, sukūrė keletą kitų trumpametražių filmų, parašė scenarijus A. Téchiné filmams Pasimatymas (1985) ir Nusikaltimo vieta (1986). 1986 sukūrė savo pirmąjį ilgametražį filmą Netvarka (Désordre).
Olivier Assayas
O. Assayas. Filmo Asmeninė pirkėja kadras (2016, ant motorolerio Morina – Kristen Stewart)
Iš viso sukūrė daugiau kaip 30 ilgametražių ir trumpametražių vaidybinių ir dokumentinių filmų; svarbesni: Paryžius bunda (Paris s’éveille 1991), Šaltas vanduo (L’Eau froide 1994), Irma Vep (1996), Rugpjūčio pabaiga, rugsėjo pradžia (Fin août, début septembre 1998), Jausmų vingiai (Les Destinées sentimentales 2000), Demonas‑meilužis (Demonlover 2002), Švari (Clean 2004), Vasaros metas (L’Heure d’été 2008), kriminalinis biografinis televizijos mini serialas Carlosas (Carlos 2010, 3 dalys, Lietuvoje rodytas pavadinimu Karlosas Šakalas), Po gegužės (Après mai 2012, Lietuvoje rodytas pavadinimu Po gegužės sukilimo), Zils Marijos debesys (Clouds of Sils Maria 2014), Asmeninė pirkėja (Personal Shopper 2016, Kanų festivalio prizas), Negrožinė literatūra (Non‑Fiction 2018, Lietuvoje rodytas pavadinimu Dvilypiai gyvenimai), „Vapsvos tinklas“ („Wasp Network“ 2019, Lietuvoje rodytas pavadinimu Kubos voratinklis), mini serialas Irma Vep (2022, 8 dalys), Sustabdytas laikas (Hors du temps 2024). Parašė scenarijus visiems savo filmams.
O. Assayasas domėjosi Azijos šalių kinu, įtaką jam padarė I. Bergmano filmai, prancūzų Naujosios bangos kino kūrėjai. Filmai sudėtingi, daugiasluoksniai, kupini aliuzijų ir poteksčių, filosofiški, nagrinėjamos aktualios besikeičiančio pasaulio problemos, juose persipina realybė ir fikcija, kalbama apie meno ir kasdienybės sankirtas, socialinių tinklų, virtualiosios tikrovės įtaką.
1706