oro transportas
óro transpòrtas, keleivių, krovinių ir pašto vežimas orlaiviais (lėktuvais, sraigtasparniais, dirižabliais).
Ypatybės ir svarba
Oro transportas yra vėliausiai atsiradusi ir sparčiausiai besiplėtojanti transporto rūšis, kurios pagrindiniai privalumai – didelis greitis ir manevringumas. Oro transportas ypač reikšmingas, kai keleivius, krovinius ir paštą reikia nuvežti labai skubiai arba ilgo nuotolio (daugiau kaip 1000 kilometrų), tarpžemyniniais maršrutais. Šiuolaikinės oro transporto bendrovės net ir skraidindamos dideliais atstumais laikosi skrydžių tvarkaraščių valandos ir net minutės tikslumu.
Oro transportui nereikia kelių infrastruktūros, juo galima lengvai įveikti gamtines kliūtis ir pasiekti bet kurią pasaulio vietą, kurioje įrengtas oro uostas ar aerodromas, dėl to atokiose vietovėse su sudėtingomis gamtinėmis sąlygomis, kur mažai išplėtotas sausumos transportas (kalnuose, Tolimojoje Šiaurėje, Amazonijos miškuose ir kitose), oro transportas dažnai yra vienintelė viešojo susisiekimo priemonė. Vietovėse, kuriose nėra aerodromų ir negali nutūpti lėktuvai, keleiviams ir kroviniams vežti naudojami sraigtasparniai. Oro transporto eksploatavimas yra pakankamai brangus dėl didelių išlaidų oro uostų statybai, lėktuvų gamybai, priežiūrai ir aptarnavimui.
Vokietijos skubios medicininės pagalbos sraigtasparnis, nusileidęs Vokietijos greitkelio poilsio aikštelėje
Oro transporto struktūroje vyrauja keleiviniai skrydžiai, krovinių apyvarta santykinai mažesnė, nes orlaivių talpa, palyginti su jūrų ar geležinkelių transportu, yra nedidelė. Orlaiviais dažniausiai skraidinami ypač vertingi kroviniai, greitai gendantys produktai (vaisiai, daržovės, gėlės ir kiti) ir oro paštas. Oro transportas t. p. svarbus skubiai pervežant ligonius, evakuojant žmones ir teikiant humanitarinę pagalbą įvykus nelaimei.
Svarbiausia organizacija
Pasaulio oro transporto svarbiausia organizacija – Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (International Civil Aviation Organization, ICAO, įkurta 1944, būstinė Montréalyje), 2019 jai priklausė 192 valstybės (Lietuva įstojo 1992).
Istorija
Oro transportas atsirado 20 a. pradžioje, kai buvo sukurti pirmieji valdomi orlaiviai – dirižabliai. Pirmieji reguliarūs dirižablių tarpmiestiniai keleiviniai skrydžiai prasidėjo 1910 Vokietijoje. Po Pirmojo pasaulinio karo keleiviams ir paštui skraidinti pradėta naudoti karinius lėktuvus, pritaikytus civilinėms reikmėms (1919 Vokietijoje, Prancūzijoje, Didžiojoje Britanijoje, 1920 Jungtinėse Amerikos Valstijose, 1923 SSRS). 20 a. 4 dešimtmetyje nuolatiniai oro keliai sujungė beveik visus didžiuosius Vakarų Europos ir Jungtinių Amerikos Valstijų miestus. 20 a. antroje pusėje stiprėjant aviacijos pramonei oro transportas tapo viena svarbiausių transporto rūšių, jo veiklos mastas ir intensyvumas kasmet didėja apimdamas vis naujas pasaulio vietoves. 21 a. oro transportas labiausiai išplėtotas Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kinijoje, Vakarų Europoje, Indijoje, Japonijoje (1–2 lentelės; Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos duomenys).
1
2
Oro transportas Lietuvoje
Apie oro transportą Lietuvoje civilinė aviacija, Lietuvos oro transportas, oro transporto bendrovė.