Paul Montgomery Churchland
Churchland Paul Montgomery (Polas Montgomeris Čečlandas) 1942 10 21Vancouver, Kanados filosofas. Analitinės filosofijos atstovas. Dr. (1969). Amerikos menų ir mokslų akademijos narys (2020).
Išsilavinimas ir veikla
1964 baigė Britų Kolumbijos universitetą Vancouveryje. 1967–69 dėstė Toronto, 1969–84 – Manitobos (Winnipege), 1984–2017 – Kalifornijos San Diego universitete; profesorius (1979). Amerikos filosofų asociacijos prezidentas (Ramiojo vandenyno pakrantės padalinio, 2001–02).
Tyrimų sritys ir idėjos
Daugiausia tyrinėja epistemologijos, sąmonės filosofijos, neuromokslų filosofijos, dirbtinio intelekto klausimus. Pažiūroms turėjo įtakos Jungtinių Amerikos Valstijų mokslo filosofas N. R. Hansonas, W. Sellarsas ir P. K. Feyerabendas. P. M. Churchlando nuomone, kasdienė, liaudies psichologija, bandanti paaiškinti žmogaus elgesį veikėjų tikėjimais ir troškimais, yra ydinga, todėl reikia jos atsisakyti. Tikėjimo ir nuomonės sąvokos neturi ontologinio turinio ir net apytikriai nieko nepaaiškina ir neišreiškia. P. M. Churchlandas tiki, kad ateityje sąmonės reiškiniai galės būti paaiškinti pasitelkiant rekurentinius (grįžtamojo ryšio) neuroninius tinklus.
Svarbiausi veikalai
Parašė veikalus Mokslinis realizmas ir sąmonės plastiškumas (Scientific Realism and the Plasticity of Mind 1979), Materija ir sąmonė (Matter and Consciousness 1984), Mokslo įvaizdžiai: Mokslinis realizmas prieš konstruktyvųjį empirizmą (Images of Science: Scientific Realism versus Constructive Empiricism 1985), Neurokomputacinė perspektyva: Proto prigimtis ir mokslo struktūra (A Neurocomputational Perspective: The Nature of Mind and the Structure of Science 1989), Proto variklis, sielos buveinė: Filosofinė kelionė į smegenis (The Engine of Reason, The Seat of the Soul: A Philosophical Journey into the Brain 1995), Priešingai: Kritinės esė, 1987–1997 (On the Contrary: Critical Essays, 1987–1997, su žmona P. S. Churchland, 1998), Kaip veikia neurofilosofija (Neurophilosophy at Work 2007), Platono kamera: Kaip smegenys aprėpia abstrakčių universalijų peizažą (Platoʼs Camera: How the Physical Brain Captures a Landscape of Abstract Universals 2012).