Piero della Francesca (Pjèras dèla Frančeskà), Piero della Francesca, tikr. Pietro di Benedetto dei Franceschi 1415 ar 1420Borgo San Sepolcro (dabar Sansepolcro, Toskanos sritis) 1492 10 12Borgo San Sepolcro (dabar Sansepolcro, Toskanos sritis), italų dailininkas, dailės teoretikas. Vienas žymiausių ankstyvojo Renesanso atstovų. Apie 1435–40 gyveno Florencijoje: mokėsi dailės pas Domenico Veneziano, 1439 su juo dekoravo Šv. Egidijaus bažnyčią (dabar Naujoji Švč. Mergelės Marijos bažnyčia).

Piero della Francesca. Kristaus krikštas (tempera, apie 1448–50, Nacionalinė galerija Londone)

Ankstyvuoju kūrybos laikotarpiu plėtojo Florencijoje susiklosčiusią ankstyvojo renesanso stilistiką: statiškos figūros vienoje eilėje, kompozicija grįsta geometriniais dėsniais. Ilgainiui suformavo savitą stilių. Pirmieji žymesni kūriniai – Gailestingumo Dievo Motina (poliptiko centrinė dalis, 1462) ir Kristaus krikštas (apie 1448–50). Pastarajame santūrus koloritas sustiprina mistinę ramybę, paveiksle gausu simbolių, figūros didingos, ryški forma, tiksli perspektyva. 1452–66 nutapė Arezzo gotikinės Šv. Pranciškaus bažnyčios apsidės freskas, vaizduojančias Šv. Kryžiaus legendą (ciklas – vienas žymiausių ir gražiausių 15 a. tapybos pavyzdžių). Freskos švelnaus, prigesinto kolorito, harmoningo spalvų derinio. Piero della Francesca vienas pirmųjų bandė spalvomis perteikti šviesos žaismą, ieškojo spalvinės visumos, taikė naujas tapybos technikas.

Dirbo Borgo San Sepolcro, Florencijoje, Rimini, Arezzo, Urbino, Romoje, daugiausia – Urbino kunigaikščio F. da Montefeltro dvare. Čia nutapė savo globėjo ir jo žmonos B. Sforzos portretus (1472); jie pasižymi giliu psichologizmu, formos raiškumu, natūralumu. Nutapė madonų (Senigallijos Madona 1474). Dalis kūrinių neišliko.

Domėjosi matematika, studijavo Euklido raštus. Pablogėjus regėjimui parašė traktatus Apie perspektyvą tapyboje (De prospectiva pingendi 1474), Knyga apie penkis teisingus kūnus (De quinque corporibus regularibus, apie 1482). Piero della Francesca suformuotais kolorizmo pagrindais naudojosi Venecijos ir Ferraros mokyklų dailininkai. Piero della Francescos kūryba turėjo įtakos Renesanso tapybos raidai. Mokiniai: L. Signorelli, P. Perugino.

R. Longhi Piero della Francesca Firenze 1980.

1746

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką