Pierre Reverdy
Reverdy Pierre (Pjeras Reverd) 1889 09 11Narbonne 1960 06 17Solesmes (Sarthe’o departamentas), prancūzų rašytojas. 1910 Paryžiuje suartėjo su dailininkais ir rašytojais kubistais (kubizmas) ir dadaistais (dadaizmas), tapo vienu pirmųjų siurrealizmo teoretikų, sukūrė savitą poetinio vaizdo koncepciją. 1917–18 leido žurnalą Nord-Sud, spausdino dadaistų ir siurrealistų poeziją. 1926 išvyko į Solesmes’ą, kur gyveno iki mirties, kartais aplankydamas Paryžių. Maištavo kurdamas ypatingą poetinę, išgrynintų daiktų tikrovę, kuria siekė įsikūnyti laike ir amžinybėje, pabėgti nuo vienatvės, išsklaidyti paslaptingumo mįsles, bet šis išgrynintas poetinis pasaulis neveda į neviltį ar visišką atsiribojimą nuo tikrovės. Naudojo gamtos elementus ir savo jauseną, norėdamas susikurti savitą tikrovę, kurioje realybė (gamtovaizdis, karas, okupacija, paprastų žmonių darbas ir bedvasė civilizacija) susipynė su vizijomis ir svajonėmis. Poezija gelbsti nuo vienatvės, nes atveria ypatingą tikrovę, kuria autorius įsikūnija laike ir amžinybėje. Svarbiausia atskleisti tai, kas nežinoma, slapčiausia, sunkiausia, ko neįmanoma išreikšti kitaip nei poetiniu vaizdu. Šios mintys dėstomos esė (rinkinys Ašutų pirštinė / Le Gant de crin 1927), filosofinių apmąstymų knygose Mano laivo žurnalas (Le Livre de mon bord 1948), Netvarkingai (En vrac 1956). Poezijos rinkiniuose Eilėraščiai proza (Poèmes en prose 1915), Ovalinis langelis (La Lucarne ovale 1916), Užmigusi gitara (La Guitare endormie 1919), Nupieštos žvaigždės (Étoiles peintes 1921), Dangaus nuolaužos (Les Épaves du ciel 1924), Didi gamta (Grande Nature 1925), Lekiantis sviedinys (La Balle au bond 1928), Vėjo šaltiniai (Sources du vent), Stiklo balos (Flaques de verre, abu 1929), Balti akmenys (Pierres blanches 1930), Metalo laužas (Ferraille 1937), Dauguma laiko (Plupart du temps 1945), Mirusiųjų daina (Le Chant des morts 1948), Darbo ranka (Main-d’œuvre), Žalias miškas (Bois vert, abu 1949), Paauksuotas ratas (Cercle doré 1953), Lubų saulėje (Au soleil du plafond 1955), Jūrų laisvė (La Liberté des mers 1959), Judantis smėlis (Sable mouvant, išleista 1966) atsispindi paslaptingumo ir aiškumo paieškos, tragiškas autoriaus konfliktas su priešiška aplinka. Poetiniai vaizdai jungiami su tapyba, asimetriškai išdėstytos eilutės perteikia tam tikrų daiktų formą arba tekstas įterpiamas į piešinį. Knygas iliustravo P. Picasso, G. Braque’as, H. Matisse’as, J. Grisas, M. Chagallas. Dar parašė poemoms proza artimus romanus Talano vagis (Le Voleur de Talan 1917), Žmogaus oda (La Peau de l’homme 1926), autobiografinių apsakymų (rinkinys Rizika ir pavojai / Risques et périls 1930), esė (rinkinys Pablo Picasso ir jo kūryba / Pablo Picasso et son œuvre 1924), estetinių aforizmų knygą anglų kalba pavadinimu Self defence (Savigyna 1919). P. Reverdy vadinamas poetinio stiliaus revoliucionieriumi, stipriai paveikusiu modernistinę poeziją.
L: J. Rousselot, M. Manoll Pierre Reverdy Paris 1951; M. Guiney La Poésie de Pierre Reverdy Genève 1966.
510