popartas
popártas (angl. pop(ular) art – populiarus menas), vėlyvojo modernizmo dailės kryptis, pagrįsta masinės kultūros įvaizdžiais. Klostėsi kaip abstrakčiojo ekspresionizmo ir elitinio meno priešprieša. Siekta kurti plačiajai visuomenei suprantamus kūrinius. Dailininkai stilistiškai mėgdžiojo masinės kultūros ir kičo įvaizdžius, įkvėpimo sėmėsi iš komercinės produkcijos: prekių įpakavimo, reklamos, plakatų, komiksų, žurnalų ir laikraščių nuotraukų, televizijos ir kino vaizdinių; naudoti populiariosios kultūros atstovų (M. Monroe, E. Presley ir kitų) įvaizdžiai. Plėtota koliažo, asambliažo, taikyta šilkografijos, kombinuotosios tapybos technikos, kurti objektai, multipliai, kompozicijose naudoti gatavi daiktai, papjė mašė ir kitos pigios medžiagos. Kai kurie kūriniai sukurti multiplikavimo technika, kai tas pats atvaizdas iškadruotas ir pavaizduotas daug kartų (A. Warholo Dvidešimt penkios Marilynos 1962). Kūriniams būdinga pramonės gamybos imitacija: preciziškas, tarsi fabrikinis atlikimas, ryškus koloritas, asimetriška kompozicija, dekoratyvumas. Kūriniai dažniausiai ironiško turinio, nevengiama absurdo temų, diskutuojama su vartotojiško pasaulio aktualijomis.
R. Hamilton. Tai kas gi daro nūdienos namus kitokius, tokius patrauklius? (koliažas, 1956, Tübingeno dailės galerija; © LATGA / DACS, 2020)
Plėtojosi 20 a. 6 dešimtmečio antroje pusėje–8 dešimtmečio pradžioje. Išsirutuliojo ir susiklostė Didžiojoje Britanijoje, suklestėjo Jungtinėse Amerikos Valstijose (čia kartais dar vadinamas neodadaizmu). Siejasi su Naujojo realizmo grupuotės kūryba Prancūzijoje. 1958 terminą pavartojo anglų dailės kritikas L. Alloway (1926–90) recenzuodamas poparto atsiradimą paskatinusios dailininkų, architektų ir kritikų grupuotės Nepriklausomųjų grupė (Independent Group, veikė 1952–55) kūrybą. 1956 Londone surengtoje grupuotės parodoje Tokia yra rytdiena (This is Tomorrow) eksponuotas R. Hamiltono koliažas Tai kas gi daro nūdienos namus kitokius, tokius patrauklius? (1956) laikomas pirmuoju poparto kūriniu. Kiti žymesni poparto atstovai: E. Paolozzi, D. Hockney, A. Jonesas, P. Phillipsas (Didžioji Britanija), J. Dine’as, R. Lichtensteinas, C. Oldenburgas, G. Segalas, A. Warholas, R. B. Kitajus, T. Wesselmannas (1931–2004), R. Rauschenbergas, J. Johnsas (Jungtinės Amerikos Valstijos).
2967
-popmenas; -popdailė; -neodadaizmas