precedentas
precedeñtas (lot. praecedens, kilm. praecedentis – einantis priešakyje), valstybės institucijos, dažniausiai teismo, sprendimas, tapęs privaloma taisykle ateityje sprendžiant panašaus pobūdžio bylas.
Precedento taikymas
Precedentas dažniausiai taikomas valstybėse, kuriose galioja bendrosios teisės sistema, pvz., Australijoje, Didžiojoje Britanijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kanadoje, Naujojoje Zelandijoje. Precedento galia prilygsta teisės normos privalomumui ir galiai. Žemesnieji teismai privalo laikytis aukštesniųjų teismų sprendimų, apeliaciniai yra priklausomi nuo savo priimtų sprendimų. Tik paskelbtas viešai teismų ataskaitose precedentas tampa privalomu.
Teisminis precedentas
Skiriama teisminis ir administracinis precedentas. Teisminiai precedentai bendrojoje teisėje yra pagrindinis teisės šaltinis. Teismai, atlikdami teisminę praktiką, teisminiais precedentais kuria teisę. Didžiojoje Britanijoje laikomasi griežto precedentų principo – konkrečios bylos esminiams faktams sutapus su precedentu teisėjas yra įpareigotas taikyti precedentą, kad ir koks nevykęs ar pasenęs jis būtų. Teisėjas neprivalo taikyti precedento, jei nors vienas bylos pagrindinis faktas nesutampa. Kitose valstybėse, pvz., Jungtinėse Amerikos Valstijose, kur precedentas t. p. laikomas pirminiu teisės šaltiniu, leidžiama nukrypti nuo teismų praktikos – griežtumas nėra toks besąlygiškas. Esant precedento ir įstatymo kolizijai galioja įstatymas. Teisės taikytojas turi laikytis įstatymo teksto ir jo išaiškinimo teismų sprendimuose. Remiantis įstatymu teisminis precedentas gali būti panaikintas. Kurdamas precedentą teismas turi elgtis pagal įstatymą. Jei įstatymuose nėra normos, reguliuojančios tam tikrą santykį, teismas kuria precedentą, tai yra normą. Teisminio precedento turinį sudaro 2 dalys – ratio decidendi (sprendimo esmė) ir obiter dictum (pagalbinė teisminio precedento dalis sprendimo priėmimo atžvilgiu). Precedentą formuoja tik teisėjo pateikta teisinė argumentacija ir tie teiginiai, kurie būtini sprendimui priimti, tai yra ratio decidendi, visi kiti papildomi argumentai yra obiter dictum. Teisėjas, išdėstydamas savo nuomonę sprendimo atžvilgiu, gali apžvelgti ir kitas bylos aplinkybes, bet tai nebus precedento privalomoji dalis jį taikant ateityje, nes teisėjo pamąstymai neturėjo esminės įtakos priimant galutinį sprendimą.
Administracinis precedentas
Administracinis precedentas būdingas kontinentinės teisės sistemai. Jis susijęs su specializuotų administracinių teismų ar neteisminių institucijų, sprendžiančių administracines bylas, sistema. Administracinis precedentas ypač būdingas Prancūzijai kaip priemonė nekodifikuotai administracinei teisei reglamentuoti ir susidariusioms teisės spragoms naikinti. Kontinentinės teisės sistemoje imperatyvią teisinę galią turi taisyklės, išreikštos norminiuose teisės aktuose, precedentas yra papildomas teisės šaltinis.
Precedento raida
Dar senovės Romoje pretorių ir kitų magistratų sprendimai buvo privalomi nagrinėjant panašias bylas. Teisminio precedento gimtine laikoma Anglija. Didelę įtaką teisminio precedento formavimuisi padarė romėnų, vėliau – vidurinių amžių paprotinė teisė. Prielaidos, kurių reikėjo teisminių precedentų sistemai atsirasti, yra bendra, hierarchija pagrįsta teismų sistema, teismų sprendimų oficialus skelbimas, skelbimų profesionalus susisteminimas. Šios sąlygos Anglijoje susidarė 19 amžiaus antroje pusėje. Administracinio precedento praktika gana nauja, administraciniai principai daugelyje valstybių nėra įtvirtinti įstatymu, todėl jie kuriami sprendžiant administracines bylas ir taip formuojamas administracinis precedentas.
Precedentas Lietuvoje
Lietuvos nacionalinės teisės sistemoje, kuri priskiriama prie kontinentinės teisės, precedentas nėra teisės pagrindinis šaltinis. Realioje teisės praktikoje būtina užtikrinti vienodą teismų praktiką, užpildyti teisės spragas, todėl precedentas formuojasi, nors ir ne imperatyvia forma. Pvz., pagal Teismų įstatymą (1994, nauja redakcija 2002) Aukščiausiasis Teismas kuria vienodą teismų praktiką taikant įstatymus, leidžia biuletenį Teismų praktika (nuo 1995). Administracinių bylų teisenos įstatyme (1999, nauja redakcija 2002) įtvirtinta, kad vienodą administracinių teismų praktiką taikant įstatymus formuoja Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas. Jis analizuoja administracinių teismų praktiką įstatymų taikymo klausimais ir skelbia išaiškinimus biuletenyje Administracinių teismų praktika (nuo 2001).
2271