produkto gyvavimo ciklo teorija
prodùkto gyvãvimo cklo teòrija, ekonominė teorija, kuri paaiškina produkto gamybos, pardavimo masto, rinkodaros, pelningumo ir kitų charakteristikų kitimo dėsningumus įvairiomis jo gyvavimo stadijomis (nuo produkto gamybos pradžios iki jos nutraukimo). Produkto gyvavimo ciklo teoriją 1966 sukūrė Jungtinių Amerikos Valstijų ekonomistas R. Vernonas, ji gali būti taikoma ir didelėms vienarūšių produktų klasėms (pvz., televizoriams, puslaidininkiams), ir pavieniams produktams. Skiriamos keturios produkto gyvavimo ciklo stadijos: įvedimo į rinką, augimo, brandos ir smukimo. Įvedimo į rinką stadijoje gamintojas, sukūręs naują produktą (tai dažniausiai įvyksta ekonomiškai išsivysčiusiose šalyse), pradeda jį pardavinėti šalies vidaus rinkoje ir eksportuoti į kitas išsivysčiusias šalis. Produkto kainos dėl jo išskirtinumo yra pakankamai didelės, jį dažniausiai perka turtingi ir naujoves mėgstantys vartotojai, gamybos ir pardavimo mastas yra mažas ir didėja lėtai, reikia didelių pradinių išlaidų rinkodarai, dėl to produkto gamintojas beveik negauna pelno ar net patiria nuostolį. Augimo stadijoje produktą ima pirkti gerokai platesni vartotojų sluoksniai, jis tampa populiarus, pardavimo mastas ir pelnas sparčiai didėja, gamyboje pasiekiama masto ekonomija (dėl to gali kiek sumažėti kainos), kuriami gamybos padaliniai kitose išsivysčiusiose šalyse, kartu atsiranda panašius produktus ar pakaitalus gaminančių konkurentų. Brandos stadijoje rinka prisotinama, produktą perka tie patys nuolatiniai pirkėjai, o naujų yra labai nedaug, stiprėja konkurentų spaudimas, gamintojas turi modernizuoti produktą, didinti išlaidas rinkodarai ir mažinti kainas, pardavimo mastas ir pelnas stabilizuojasi ir laikui bėgant pradeda mažėti, gamyba pamažu perkeliama į ekonomiškai silpnesnes šalis siekiant sumažinti darbo užmokesčio ir kitas išlaidas. Smukimo stadijoje produktas pasensta morališkai ir yra vertinamas prasčiau nei konkurentų gaminiai, jis gaminamas ir parduodamas daugiausia Trečiojo pasaulio valstybėse (išsivysčiusiose šalyse jį perka tik senamadiški ir nepasiturintys vartotojai), pardavimo mastas, kainos ir pelnas sparčiai mažėja, galiausiai produkto gamyba tampa nuostolinga ir yra nutraukiama.
produkto gyvavimo ciklas