refrižeratorius
refrižeratoriai, skirti laivams
refrižerãtorius (pranc. réfrigérateur < lot. refrigero – atvėsinu), transporto priemonė su izotermine šaldymo patalpa gendantiems nuo šilumos kroviniams vežti. Refrižeratoriai būna automobiliniai, izoterminiai traukinių vagonai, šaldomieji laivai ir kiti. Automobilinio refrižeratoriaus kėbulo sienos, lubos, grindys ir durys nelaidžios šilumai arba vėdinamos. Naudojami įvairioje temperatūroje – nuo +12 iki –20 °C (šiauriniams rajonams skirtų refrižeratorių kėbulai apšildomi). Šaldymo įrenginys įtaisomas virš vairuotojo kabinos arba automobilio kėbulo šonuose. Be šaldymo įrenginio, žemą temperatūrą palaiko sausasis ledas, suskystintos dujos. Izoterminis traukinio vagonas turi termoizoliacinės medžiagos apvalkalą ir šaldymo (kartais šildymo) įrenginį. Pagal paskirtį refrižeratoriai būna universalieji ir specialieji.
Universaliaisiais vežami užšaldyti, specialiaisiais – tam tikroje temperatūroje laikomi produktai, pvz., gyvos žuvys, vynas, vaisiai. Pagal veikimo principą universalieji refrižeratoriai skirstomi į ledaines (šaldomi ledo ir valgomosios druskos mišiniu, sausuoju ledu, skystuoju azotu) ir turinčius kompresorinę šaldymo sistemą. Šaldomasis laivas – sausakrūvis laivas su izotermine patalpa – naudojamas greitai gendantiems produktams pervežti. Pagal krovinių patalpos temperatūros režimą skiriami žemos temperatūros (užšaldytiems kroviniams), vidutinės temperatūros (atšaldytiems kroviniams) ir universalūs šaldomieji laivai, t. p. laivai vaisiams vežti. Atskirą grupę sudaro kitus laivus aprūpinantys laivai, kurie iš ilgą laiką plaukiojančių šaldomųjų laivų paima sugautas žuvis, pagamintus ar perdirbtus produktus ir veža juos į krantą, o iš kranto atveža kuro, vandens, maisto ir kitų atsargų. Šaldomųjų laivų vandentalpa būna 10 000–20 000 tonų.