restauracijos stilius
restaurãcijos stlius, Anglijos taikomosios dekoratyvinės dailės stilius (angl. Restoration Style); baroko atmaina.
Plito nuo 1660 (atkūrus Karolio II monarchiją; valdė 1660–85) iki 1689 (Vilhelmo III ir Marijos II valdymo pradžios). Būdinga patogumo, prabangos, elegancijos siekis, Olandijos ir Prancūzijos, t. p. Rytų meno įtaka. Iš Indijos, Kinijos ir Japonijos buvo gausiai įvežama baldų ir dailės dirbinių (porceliano, lako, indiškos margintos medvilnės). Karaliaus dvare dirbo daug užsienio meistrų. Gaminti patogūs, lengvi riešutmedžio (vietoje anksčiau populiaraus ąžuolo) arba egzotiška mediena faneruoti baldai – stalai, konsolės, foteliai, komodos, spintos. Jie puošti drožiniais, spiralinėmis kolonėlėmis, polichromija, marketri, auksuoti. Atsirado naujų baldų rūšių: kabinetai, biurai, sekreterai, ložės.
Naujas tendencijas architektūroje ir vidaus įrangoje atspindėjo didikų rezidencijos Ham House prie Londono (pradėti 1610, rekonstruoti 17 a. 8 dešimtmetyje), Sheldono teatro rūmai Oksforde (1663, architektas Chr. Wrenas), Belton House (Linkolnšyras, 1685–88, manoma, architektas W. Winde’as), rekonstruoti karališkieji apartamentai ir Karališkoji koplyčia Vindzorų pilyje (Vakarų Berkšyras, 1675–85, architektas H. May; rekonstruota 19 a.). Interjerai dekoruoti auksuotais gipso lipdiniais, buazerijomis, gobelenais, šilkiniais apmušalais, baldakimų audiniais, portjeromis, Venecijos stiliaus veidrodžiais.
Dirbiniai puošti vešliais augaliniais motyvais, kremzlių ornamentu; dažni orientalistiniai motyvai. Plito kinų ir japonų dirbinių imitacijos, kinų lako technika, siuvinėjimai indiškų audinių raštų stiliumi; Pietų Anglijoje įsikūrę flamandai kalvinistai kūrė rištinius kilimus. Įsigalint naujiems papročiams (arbatos gėrimui), atsirado naujų indų rūšių – arbatinukų, puodelių, arbatžolių dėžučių, arbatos servizų. Sidabro dirbiniams (centrai Londonas, Sheffieldas ir Birminghamas) būdinga natūralistinis augalinis dekoras.
Nuo 1676 G. Ravenscroftas Londone ir Henley‑on‑Thames (Pietų Oksfordšyras) gamino stiklą, 1671–89 T. Toftas Stafordšyre išplėtojo fajanso gamybą. Kiti žymesni restauracijos stiliaus atstovai: architektas H. May, drožėjas ir skulptorius G. Gibbonsas, miniatiūrų tapytojai T. Flatmanas ir S. Cooperis, grafikas D. Logganas.
Restoration Style
L: T. Harris Restoration: Charles II and His Kingdoms 1660–1685 London 2005.
2972