Robert Rauschenberg

Rauschenberg Robert (Robertas Ráušenbergas), tikr. Milton Ernst Rauschenberg 1925 10 22Port Arthur 2008 05 12Captivos sala (Floridos valstija), Jungtinių Amerikos Valstijų tapytojas, skulptorius, performansų kūrėjas. Poparto atstovas. 1948 studijavo Juliano akademijoje Paryžiuje, 1948–49 – Black Mountain koledže (J. Alberso klasėje), 1949–52 – Niujorko meno studentų lygoje.

Ankstyvieji kūriniai artimi abstrakčiajam ekspresionizmui (Balti paveikslai 1951, Juodi paveikslai 1952, Raudoni paveikslai 1953), naudojo ir eksperimentinius metodus, plėtė tapybos ribas (Moters figūra, su S. Weil, apie 1949, yra tarp fotografijos, grafikos ir tapybos, Automobilio padangos atspaudas, su J. Cage’u, 1953). Kūrinys Ištrintas de Kooningo piešinys (1953) tapo sensacija, nes sukurtas paneigiant, sunaikinant kito žymaus menininko kūrinį. Nuo 1954 pradėjo naudoti rastus daiktus (objet trouvé), iš kurių kūrė koliažus ir asambliažus, paveikusius poparto raidą (Charlene 1954, Lova 1955, Odaliska 1958, Kanjonas 1959); norėjo pabrėžti kūrinių santykio su žiūrovu svarbą, interaktyvumo reikšmę (Juodoji rinka 1961, Piligrimas 1962). Poparto klasika laikomi vėlesni R. Rauschenbergo kūriniai, kuriuose šilkografijos ar kitu būdu atspaudžiamos įvairiai išdėliotos iškarpos iš laikraščių, knygų, kitų spaudinių, o ant viršaus užtapomi įvairūs motyvai (Barža 1962, Vasara, Aitvaras, abu 1963).

R. Rauschenberg. Kanjonas (aliejus, fotografija, mediena, kartono dėžė, laikraštis, reprodukcijos, metalas, sagos, vinys, dažų tūbelės, virvė, pagalvė, erelio iškamša, 1959, Nacionalinė meno galerija Vašingtone; © LATGA / VAGA, 2020)

Nuo 1970 pradėjo kurti koliažus, artimus proceso menui – juos sudarė vienas ant kito sudėti keli peršviečiami medžiagos sluoksniai (Šerkšno serija 1974). Kūrė skulptūras, instaliacijas (Orakulas 1965, Skambinimai 1968), performansus (Pelikanas 1963). 1954–65 bendradarbiavo su M. Cunninghamo šokio trupe – kūrė scenovaizdžius, kostiumus, buvo šviesos dailininku (nuo 1964). R. Rauschenbergas kūryboje rėmėsi daugiausia savo susikurtomis taisyklėmis, jo kūriniai tapo savotišku tiltu tarp abstrakčiojo ekspresionizmo ir poparto. Menininkas prisidėjo prie medijų ribų naikinimo, padarė didelę įtaką Jungtinių Amerikos Valstijų šiuolaikiniam menui. Dalyvavo tarptautinėse parodose (San Paulo bienalėje, Documenta Kasselyje, abi 1959, Venecijos bienalėje, prizas už tapybą 1964). Jungtinėse Amerikos Valstijose veikia R. Rauschenbergo fondas. Imperatoriškoji premija (1998).

2271

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką