Rostovo emalis
Rostòvo emãlis, Rostove (Rusija) kuriami tapyti emalio dirbiniai. Pirmieji datuoti ir signuoti Rostovo emalio dirbiniai yra iš 18 a. pabaigos, nedatuotos, nesignuotos miniatiūros priskirtinos 18 a. pirmai pusei.
A. Vsesviatskij. Evangelistas Morkus (varis, tapyba ant emalio, 1790, Rostovo emalio muziejus)
Ankstyvieji Rostovo emalio dirbiniai – miniatiūros (ikonos), kuriomis puošti bažnytiniai drabužiai, reikmenys, Evangelijų aptaisai. Iki 18 a. 9 dešimtmečio pabaigos veikė vyskupijos dirbtuvė, joje Rostovo emalio dirbiniai kurti ir pagal Rusijos kitų miestų cerkvių, vienuolynų užsakymus. Arkivyskupijos centrą perkėlus į Jaroslavlį, vieni Rostovo emalio kūrėjai toliau dirbo Rostovo vyskupijai, kiti tapo nepriklausomi; šeimos perduodavo tradiciją iš kartos į kartą. Ankstyvosios Rostovo emalio miniatiūros savo kompozicija, piešiniu, tapysena panašios į to laikotarpio Rostovo ir Jaroslavlio ikonas ir freskas. Dažniausiai vaizduoti evangelistai, Kristaus kankinimo įrankiai. Vaizdai nedetalizuoti, juose mažai figūrų. Naudota ikonoms būdinga atvirkštinė perspektyva, figūros buvo išilginamos, jų rūbai drapiruoti stambiomis klostėmis. Šio laikotarpio Rostovo emalio dirbiniuose ryšku baroko įtaka, baroko bruožai derinti su liaudies dailės elementais.
19 a. pirmoje pusėje Rostovo emalio reikšmė labai išaugo. Dirbo daug dailininkų, padidėjo jų profesionalumas, ištobulėjo technologiniai metodai. Rostovo emalio dirbiniai pasklido po Rusiją, pasiekė ir kitas šalis. Išsilaisvinta iš ikonų tapybos ikonografinių kanonų, tematika pasipildė pasaulietiniais siužetais. Pradėtas plėtoti portreto žanras, t. p. kurti peizažai, buitinės kompozicijos. Plastinėje raiškoje įsivyravo klasicizmas, sekta akademistine tapyba (remtasi Rusijos ir Vakarų Europos tapybos kūriniais). Neatsisakyta ir vietos liaudies dailės tradicijos. 19 a. antroje pusėje dėl konkurencijos su masine produkcija smuko Rostovo emalio dirbinių meninė kokybė, formos suprimityvėjo, susiaurėjo tematika. 20 a. pradžioje Rostovo emalis atsigavo. Po Spalio perversmo įsteigta emalio manufaktūros artelė, gaminta dėžutės, segės, pudrinės, fotografijų rėmeliai, miniatiūros su gėlių motyvais, svarbių visuomenės asmenų portretai, peizažai, kita. Po II pasaulinio karo artelės veikla atnaujinta, 1960 ji transformuota į fabriką Rostovo emalis (Rostovskaja finift). 20 a. antroje pusėje prasidėjo Rostovo emalio pakilimas (išsiplėtė asortimentas, pagerėjo dirbinių kokybė). 10 dešimtmetyje atgaivinta religinės tematikos miniatiūros tradicija (kuriamos ikonėlės, bažnytiniams reikmenims puošti skirti emalio dirbiniai). 21 a. pradžioje Rostove veikia 3 emalio dirbinių įmonės, yra individualiai kuriančių menininkų; būdinga žanrų ir stilistikos įvairovė. Rostove veikia Rostovo emalio muziejus.