Šaktė
Šãktė (skr. śakti – galia, jėga), hinduizme – iš savęs besireiškianti, savimoninga ir savaveiksmė dieviškoji dinamiška galia, pirmapradė visuotinė energija. Šaktai laiko Šaktę Brahmano savimone, kuri reiškiasi kaip prigimtis (prakritė), garbina kaip Devę ar Dieviškąją Motiną. Šaktė personifikuojama kaip dievo sutuoktinė (jo aktyvioji galia) arba kaip nepriklausomas apreiškiančiojo kūrybingumo absoliutas. Siejasi su aktyviu moteriškuoju pradu, kurį reprezentuoja daugybė deivių. Didžiosios ir mažosios moteriškos dievybės, per kurias reiškiasi Šaktė, skirstomos į brahmaniškąsias ir ortodoksines visos Indijos deives bei vietos deives. Brahmaniškosios deivės yra maloningosios (Syta, Sarasvatė, Lakšmė, Parvatė, Radha) ir nuožmiosios (Kali, Durga, Čandė). Nuo savo sutuoktinių ar mylimųjų neatsiejamos maloningosios deivės dažniausiai vaizduojamos kaip itin gražios, jos įkūnija geros dukters, pamaldžios žmonos, mylinčios motinos idealą ir teikia savo atsidavusiesiems meilės ir malonės galią. Nuožmiosios, išreiškiančios dinamiškesnes Šaktės apsaugos ir blogio sunaikinimo galias, reprezentuoja hinduistų visuomenės antimodelius ir priverčia atsidavusiuosius stovėti tamsiosios Dievystės pusės akivaizdoje. Jos yra nepriklausomos net ir tuo atveju, kai vaizduojamos kaip ištekėjusios, užima dominuojančią poziciją ir yra vaizduojamos lytinės sueities metu; jos t. p. vadinamos motinomis, bet nėra funkcinės motinos. Nuožmiųjų deivių gyvenamosios buveinės yra nešvarios, joms aukojama kruvinų aukų, svaigalų. Maloningosios deivės gali reikštis ir grėsmingais griovimo aspektais, o nuožmiosios – maloningais. Šaktams svarbiausia deivių esmės galia. Kasdieniame gyvenime (ypač kaimuose) svarbesnės yra vietos deivės, vaizduojamos padažytais akmenimis (šyla). Jos laikomos kaimo motinomis, ginančiomis sakralines jo ribas, įveikiančiomis ligas, dovanojančiomis derlių, padedančiomis susirasti sutuoktinį ar darbą, ir yra lengvai prieinamos, nes rūpinasi paprastais žmonių reikalais, o ne išvadavimu (mokša). Jų šventikai yra pūdžariai nebrahmanai, į jas su prašymais kreipiamasi per transą, apsėdimus ar sapnus.
171