Sandro Botticelli
S. Botticelli. Švč. Mergelė Marija su Kūdikiu ir šv. Jonu Krikštytoju (tempera, apie 1470–75, Luvras Paryžiuje)
Botticelli Sandro (Sandras Botičèlis), tikr. Alessandro di Mariano Filipepi 1445 03 01Florencija 1510 05 17Florecija, italų tapytojas. Ankstyvojo Renesanso atstovas. Florencijos mokyklos atstovas. 1465–66 mokėsi pas F. F. Lippi. Buvo L. de Medici dvaro dailininkas. Ankstyvajai kūrybai turėjo įtakos F. F. Lippi, A. Pollaiuolo, A. del Verrocchio; religinės tematikos kompozicijos tikslaus piešinio, psichologiškos (Šv. Sebastijonas 1473, Trys karaliai 1475).
Vėliau S. Botticelli suformavo savitą stilių, ypač ryškų mitologiniuose, alegoriniuose kūriniuose (Pavasaris, apie 1480, Venera ir Marsas 1483, Veneros gimimas, apie 1485); būdinga idealizacija, dekoratyvumas, ritmiškas linijinis piešinys, harmoningi grakščių figūrų judesiai, skaidrus šaltokas koloritas. Panašios vaizduosenos ir raiškos Madonų paveikslai (Madona del Magnificat 1483, Madona soste su šventaisiais 1483–85) bei freskos (Mozės ir Kristaus gyvenimo siužetų kompozicijos Siksto koplyčioje, 1481–82, simbolinės prasmės – Lemmi viloje, 1486, abi Romoje). Iš visos kūrybos santūresne tapybos maniera skiriasi portretai (Jaunuolio portretas 1483, Giuliano Medici 1485, Lorenzo Lorenzano 1490); amžininkų atvaizdų nutapė siužetinėse kompozicijose (Medici šeimos narių – paveiksle Trys karaliai, Romos diduomenės – Siksto koplyčios freskose).
S. Botticelli. Pavasaris (apie 1480, Uffizi galerija Florencijoje)
Po 1490 S. Botticelli kūryboje įsivyravo religinė tematika, vaizduosena tapo rūstesnė, kai kuriuose paveiksluose atsirado tragizmo ir nevilties (Apreiškimas 1490, Pieta, po 1500). Sukūrė piešinių (Dantės Dieviškosios komedijos iliustracijų eskizai, 1492–95).
S. Botticelli. Veneros gimimas (tempera, apie 1485, Uffizi galerija Florencijoje)
S. Botticelli. Veneros gimimas (detalė; tempera, apie 1485, Uffizi galerija Florencijoje)
S. Botticelli. Mistinės Kalėdos (1500, Nacionalinė galerija Londone)
917
Sandro Botticelli autoportretas (paveikslo Išminčių pagarbinimas fragmentas, tempera, apie 1475, Uffizi galerija Florencijoje)
S. Botticelli skirtas pašto ženklas (Italijos paštas; 1973, dizaineris Erosas Donnini)