sankryža
Vilniaus–Ukmergės–Panevėžio automobilių magistralės 2 lygmenų – dobilo lapo (Šilagalio) sankryža
vieno lygmens žiedinės sankryžos schema
sánkryža, krỹžkelė, automobilių kelių, gatvių, geležinkelių sankirta. Būna vieno arba kelių lygmenų. Saugiausia vieno lygmens sankryža yra žiedinė, kurios centre daroma gana didelio skersmens apskrita arba ištęsta centrinė salelė, apjuosta kelio žiedu; dažniausiai projektuojama miestuose, priemiesčiuose. Neintensyvaus eismo keliuose dažniausiai įrengiama vieno lygmens paprastojo kontūro sankryža, kurioje tik susikertančių kelių briaunos jungiamos kreive. Kelio laidumas ir eismo sauga padidėja, kai paplatinama sankryžos važiuojamoji dalis. Jei reikia geresnių eismo sąlygų sukantiems į kairę automobiliams, sankryžoje įrengiamos nukreipiančiosios salelės. Kai keliai susikerta labai smailiu kampu, daroma perstumtoji sankryža, kurioje transporto priemonių įvažos į sankryžą nutolusios viena nuo kitos. Automobilių kelių ir geležinkelių vieno lygmens sankryžos turi būti įrengiamos už stoties tiesiuose, gerai iš toli matomuose automobilių kelio ruožuose.
Skirtingų lygmenų sankryžos projektuojamos tik labai intensyvaus eismo keliuose (pvz., automobilių magistralių, intensyvaus eismo kitų automobilių kelių ir geležinkelio sankryžos, t. p., jei kertami 3 arba daugiau pagrindinių geležinkelio kelių arba geležinkeliu važiuoja greitojo eismo traukiniai, jei automobilių kelyje nutiestos troleibuso arba tramvajaus linijos), nes joms įrengti reikia statyti vieną arba kelis viadukus, kartais estakadą, tunelį. Įrengus tokią sankryžą tiesia kryptimi eismas visuose keliuose vyksta netrukdomai. Labiausiai paplitusi yra dobilo lapo (klasikinė) skirtingų lygmenų sankryža, pirmą kartą įrengta 1928 Jungtinėse Amerikos Valstijose; Lietuvoje – 1936 Kryžkalnyje (neviso dobilo lapo). Dar gali būti įrengiamos pusės dobilo lapo, arba aštuoneto pavidalo, patobulinto dobilo lapo, žiedinės (reikia statyti 5 viadukus), labai didelio automobilių pralaidumo turbininės, trimito, kriaušės pavidalo, trikampė ir kitokios sankryžos.
skirtingų lygmenų sankryžų schemos: a – patobulinto dobilo lapo, b – trimito, c – trikampė
Trijų arba keturių lygmenų sankryžos daromos retai (Lietuvoje 3 lygmenų sankryžų yra Kaune ir Vilniuje). Kai reljefas sudėtingas, o eismo srautų daug, sankryžos dažnai projektuojamos pagal individualią schemą.
614