saugos diržas
saugos diržai automobilyje
saugõs dižas, įtaisas transporte, sulaikantis vairuotoją, pilotą ar keleivį, kad neiškristų iš transporto priemonės ar nesusižalotų nuo smūgio į supančius daiktus staigiai stabdant ar įvykus avarijai. Staigiai stabdant ar susidūrus žmogaus kūnas inercijos jėgos veikiamas juda pirmyn beveik tokiu pat greičiu, kokiu transporto priemonė judėjo iki tos akimirkos. Saugos diržas avarijos atveju šiek tiek išsitempia sumažindamas keleivio kūno kinetinę energiją ir stabdymo jėga pasiskirsto didesniame plote. Saugos diržai būna įvairių konstrukcijų. Svarbiausi elementai – diržas, užraktas, diržo vyniotuvas, tvirtinimo kilpos. Naudojami lengvuosiuose, sportiniuose automobiliuose, lėktuvuose ir kai kuriuose autobusuose.
Pirmąjį saugos diržą 19 a. viduryje pagamino anglų inžinierius Georgeʼas Cayley ir panaudojo konstruodamas skraidymo aparatus. Modernų 3 tvirtinimo taškų saugos diržą sukūrė švedų išradėjas Nilsas Bohlinas ir 1959 panaudojo automobilyje Volvo PV 544.
Lietuvoje, kaip ir daugelyje valstybių, naudoti saugos diržus yra privaloma ir įteisinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintomis Kelių eismo taisyklėmis.