savivaldybės biudžetas
savivaldýbės biudžètas, viẽtinis biudžètas, savivaldybės pajamų ir išlaidų planas biudžetiniams metams, kurį tvirtina savivaldybės taryba ar kita aukščiausia vietos valdžios institucija. Kiekviena savivaldybė turi savarankišką savivaldybės biudžetą, atskirtą nuo valstybės biudžeto (beveik visada savivaldybių biudžetai dar gauna pajamų iš savivaldybėms pervedamos dalies nacionalinių ir regioninių mokesčių, joms teikiamų valstybinių dotacijų).
LIETUVOJE savivaldybių biudžetų sudarymą ir vykdymą reglamentuoja Konstitucija, Biudžeto sandaros įstatymas (1990, nauja redakcija 2004), Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymas (1997, nauja redakcija 2001), kiekvienais kalendoriniais metais Seimo priimamas ateinančių metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas, Vyriausybės patvirtintos biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklės. Savivaldybių biudžetų pajamas sudaro mokestinės pajamos (iš gyventojų pajamų mokesčio, kitų bendrųjų mokesčių, kurių tam tikra dalis pervedama į savivaldybių biudžetus, ir vietinių mokesčių, kurių visas surinktas lėšas gauna savivaldybės, pavyzdžiui, žemės mokesčio, žyminio mokesčio), nemokestinės pajamos (daugiausia iš savivaldybių turto naudojimo, nuomos ir pardavimo, joms pavaldžių biudžetinių įstaigų veiklos, vietinių rinkliavų) ir valstybės biudžeto dotacijos. Valstybinės dotacijos savivaldybėms skiriamos savivaldybių biudžetų įplaukų iš gyventojų pajamų mokesčio ir savivaldybių biudžetų išlaidų struktūros svyravimams išlyginti, bendrojo lavinimo mokyklų mokinio krepšeliui finansuoti, Seimo ir Vyriausybės patvirtintoms programoms (pavyzdžiui, investicijų) ar priimtiems sprendimams vykdyti, socialinei paramai pinigais ir natūra, gaisrinei saugai, melioracijai ir kitoms funkcijoms, kurias savivaldybėms perdavė vykdyti valstybė, finansuoti.
Savivaldybių biudžetų projektus (detalizuotus pagal pajamų rūšis, asignavimų paskirstymą įvairioms funkcijoms ir programoms, kurias vykdo savivaldybė, ir asignavimų valdytojus) rengia savivaldybių vykdomosios institucijos, remdamosi Seimo patvirtintais valstybės ir savivaldybių biudžetų finansiniais rodikliais (įskaitant surinkto gyventojų pajamų mokesčio dalį, pervedamą į savivaldybės biudžetą kiekvienoje savivaldybėje, ir valstybinių dotacijų savivaldybėms dydžius), o tvirtina savivaldybių tarybos per 2 mėnesius nuo šių finansinių rodiklių patvirtinimo Seime. Savivaldybės biudžeto vykdymą organizuoja savivaldybės administracijos direktorius. Savivaldybės biudžetas turi būti sudaromas be deficito, tai yra pajamos negali būti mažesnės už išlaidas. Jeigu vykdant savivaldybės biudžetą savivaldybei pritrūksta lėšų, ji gali, neviršydama Seimo patvirtintų skolinimosi limitų, imti vidaus ar užsienio paskolas: ilgalaikes (daugiau kaip vienerių metų laikotarpiui) – investicijų projektams finansuoti, ilgalaikiam materialiajam turtui pirkti, skoloms dengti, trumpalaikes – laikinajam pajamų trūkumui per biudžetinius metus kompensuoti.
2047