savivaldybės taryba
savivaldýbės tarýba, savivaldos teisę įgyvendinanti institucija Lietuvoje.
Rinkimai
Savivaldybės tarybos sudaromos 4 metams remiantis visuotine, lygia ir tiesiogine rinkimų teise. Pagal 1994 Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymą (nauja redakcija 2010) savivaldybių tarybų nariai (išskyrus savivaldybės tarybos narį – merą, renkamą pagal absoliučios daugumos rinkimų sistemą vienmandatėje rinkimų apygardoje, kurią sudaro visa savivaldybė) renkami tiesioginiais rinkimais daugiamandatėse rinkimų apygardose slaptu balsavimu pagal proporcinę rinkimų sistemą. Kiekvienas nuolatinis savivaldybės gyventojas, rinkimų dieną sukakęs 18 metų, turi vieną balsą ir jį atiduoda už vieną kandidatų į tarybos narius sąrašą.
Kandidatu į tarybos narius gali būti nuolatinis savivaldybės gyventojas (nuo 18 metų), kurį iškėlė partija, rinkimų komitetas, pateikdami bendrą kandidatų į savivaldybės tarybos narius sąrašą, kuriame kandidatai surašyti pagal partijos, rinkimų komiteto nustatytą eilę. Teikiamame kandidatų sąraše kandidatų negali būti mažiau negu pusė ir du kartus daugiau, negu iš viso renkama tos savivaldybės tarybos narių.
Savivaldybių tarybų nariais negali būti renkami asmenys, kurie likus 65 dienoms iki rinkimų yra nebaigę atlikti bausmės pagal teismo nuosprendį, asmenys, teismo pripažinti neveiksniais, t. p. užsienio valstybės piliečiai, kurių pasyvioji rinkimų teisė yra teismo apribota valstybėje, kurios piliečiai jie yra. Savivaldybių tarybų nariais negali būti renkami asmenys, kurie rinkimų dieną atlieka privalomąją karo arba alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą, t. p. likus 65 dienoms iki rinkimų neišėję į atsargą ar pensiją profesinės karo tarnybos kariai arba statutinės institucijos ir įstaigos pareigūnai, kuriems pagal specialius įstatymus ar statutus yra apribotas dalyvavimas politinėje veikloje.
Iki 2006 12 30 įsigaliojusio Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo pakeitimo teisę kelti kandidatus į tarybos narius turėjo ne tik politinės partijos, bet ir kitos politinės organizacijos (Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2007 02 09 nustatė, kad Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo nuostata dėl išimtinės politinių partijų teisės sudaryti kandidatų sąrašus prieštarauja Konstitucijai).
Kiekvienas kandidatas į savivaldybės tarybos narius anketoje turi nurodyti savo teistumą (neatsižvelgiant, ar teistumas pasibaigęs, ar panaikintas). Suskaičiavus kiekvienam kandidatų sąrašui atiduotus rinkėjų balsus nustatoma, kiek kas gauna (ar negauna) tarybos nario mandatų. Be to, kiekvienas rinkėjas turi teisę reitinguoti kandidatų sąrašą, tai yra 5 pasirinktiems sąrašo kandidatams atiduoti pirmumo balsus. Pagal kandidato surinktų pirmumo balsų sumą nustatoma kiekvieno kandidato vieta sąraše po rinkimų.
Savivaldybės tarybos narių skaičius
Savivaldybės tarybos narių skaičius priklauso nuo tos savivaldybės gyventojų skaičiaus: pvz., mažiausioje – Neringos – savivaldybėje (apie 2000 rinkėjų) ir savivaldybėse iki 5 000 gyventojų renkama 15 tarybos narių, o didžiausioje – Vilniaus (daugiau kaip 400 000 rinkėjų) – ir savivaldybėse, kuriose yra daugiau kaip 500 000 gyventojų, renkamas 51 tarybos narys.
Tiesioginis valdymas savivaldybėje
Pagal Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymą (1995, nauja redakcija 2003) savivaldybės taryba ir jos nariai netenka įgaliojimų laikinai įvedus tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje. Tiesioginis valdymas gali būti laikinai įvedamas Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu (kartu nustatoma naujų rinkimų į savivaldybės tarybą data), jei savivaldybės taryba savo veiksmais kėsinasi į valstybės teritorijos vientisumą bei konstitucinę santvarką; Lietuvos Respublikos Vyriausybei (remiantis teismų sprendimais) konstatavus, kad savivaldybės taryba šiurkščiai pažeidinėja Konstituciją bei įstatymus; savivaldybės taryba per Vietos savivaldos įstatyme nustatytą laiką nepaskiria mero pavaduotojo (pavaduotojų), savivaldybės administracijos direktoriaus, nesudaro savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto ir (ar) nepaskiria šio komiteto pirmininko, nesudaro savivaldybės tarybos komisijų ir (ar) nepaskiria šių komisijų pirmininkų; savivaldybės taryba per 2 mėnesius nepaskiria mero pavaduotojo bei savivaldybės administracijos direktoriaus; 2 ketvirčius iš eilės nevyksta savivaldybės tarybos posėdžiai; Vyriausioji rinkimų komisija pakartotinių rinkimų į savivaldybės tarybą rezultatus pripažino negaliojančiais; savivaldybės taryba negali vykdyti savo įgaliojimų dėl aplinkybių, susijusių su nepaprastosios padėties įvedimu savivaldybės teritorijoje (šiuo atveju tarybos ir jos narių įgaliojimai tik sustabdomi, todėl pasibaigus laikino tiesioginio valdymo terminui savivaldybės taryba tęsia įgaliojimų vykdymą iki kadencijos pabaigos).
Paprastai tiesioginis valdymas negali trukti ilgiau kaip 6 mėnesius.
Savivaldybės tarybos veikla
Pagal Vietos savivaldos įstatymą (1994, nauja redakcija 2008) savivaldybės tarybos įgaliojimai prasideda, kai į pirmąjį posėdį susirenka tarybos nariai – demokratiškai išrinkti teritorinės bendruomenės atstovai – ir baigiasi, kai į pirmąjį posėdį susirenka naujo rinkimo tarybos nariai. Per 2 mėnesius nuo pirmojo naujo rinkimo savivaldybės tarybos posėdžio sušaukimo dienos arba nuo tiesiogiai išrinkto mero priesaikos priėmimo dienos turi būti paskirti mero pavaduotojas (pavaduotojai) ir savivaldybės administracijos direktorius, sudaryti savivaldybės tarybos komitetai, įstatyme nustatytos komisijos ir paskirti komitetų bei komisijų pirmininkai, sudaryta savivaldybės tarybos kolegija (jei nusprendžiama ją sudaryti).
Savivaldybės tarybos sprendimų projektams rengti, nagrinėti ir išvadų dėl tarybos sprendimų projektams rengti mero siūlymu gali būti steigiamas savivaldybės tarybos sekretoriatas. Jis gali būti sudaromas iš politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų, karjeros valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis.
Savivaldybės taryba kolegialiai svarsto klausimus ir priima sprendimus per tarybos posėdžius, kuriuos prireikus arba to pareikalavus ne mažiau kaip 1/3 tarybos narių, bet ne rečiau kaip kas 3 mėnesius, šaukia tarybai pirmininkaujantis ir jos darbotvarkę sudarantis meras (ar jo pavaduotojas). Svarstytinus klausimus, t. p. tarybos sprendimų projektus teikia tarybos nariai, jos struktūriniai padaliniai (komitetai, komisijos), savivaldybės kontrolierius, savivaldybės vykdomosios institucijos vadovas – savivaldybės administracijos direktorius.
1888