„Secession“ („Secesionas“), „Sezession“, 19 a. pabaigos–20 a. pradžios Vokietijos ir Austrijos meno grupuočių, kurias vienijo antiakademistinės nuostatos, bendras pavadinimas. Secession nuostatos klostėsi veikiamos austrų ir vokiečių simbolizmo, Europoje plintančio racionalizmo, anglų Arts and Crafts Movement idėjų. Secession būrė dailininkus ir architektus, siekiančius atnaujinti dailę, propaguojančius estetines naujoves, meno sričių integracijos idėjas. 1892 susibūrė Miuncheno Secession (Münchener Secession), 1897 – Vienos Sezession (Vereinigung bildener Künstler Oesterreichs, arba Wiener Sezession), 1899 – Berlyno Sezession (Berliner Sezession). Grupuočių principai propaguoti leidiniuose Secession Miunchene, Ver Sacrum Vienoje, Pan Berlyne, jų rengiamose parodose, leidžiamose knygose, kataloguose, plakatuose. Architektūroje siekta atsiriboti (lot. secessio – atskyrimas) nuo istorizmo tendencijų, jai būdingi aiškūs geometriniai tūriai, funkciškai tikslingos formos, raiškūs dekoratyviniai akcentai (Sezession parodų pastatas, 1898, architektas J. M. Olbrichas, Majolikos namas, 1899, architektas O. Wagneris, abu Vienoje). Secesiono atstovų tapyba nebuvo stilistiškai vientisa, pasižymėjo impresionizmo, simbolizmo, ekspresionizmo (Miuncheno ir Berlyno Secesionai), secesijos (Vienos Secesionas) bruožais. Būdinga meilės, mirties, mitologinė tematika, asimetriškos kompozicijos, dekoratyvi (G. Klimtas) arba erdviškai modeliuota (F. von Stuckas) struktūra. Skulptūroje plėtoti neoklasicizmo, t. p. dekoratyvumo principai (M. Klingeris, G. Kolbe), grafika (K. Moseris, F. von Stuckas, A. Rolleris) pasižymėjo linijiniu piešiniu, ekspresionistinėmis tendencijomis. 1903 susikūrus Vienos dirbtuvėms, austrų Secesiono atstovai išgarsėjo taikomosios dailės dirbiniais. Žymiausi atstovai Miunchene: P. Behrensas, L. Corinthas, P. Hoeckeris, M. Liebermannas, H. Olde, F. von Stuckas, Vienoje – J. Hoffmannas, G. Klimtas, K. Moseris, J. M. Olbrichas, O. Wagneris, Berlyne – M. Beckmannas, L. Corinthas, L. Feiningeris, G. Kolbe.

L: H. H. Arnason History of Modern Art Englewood Cliffs 1986; F. Borsi, E. Godoli Vienna 1900: Architecture and Design New York 1986; M. M. Makela The Munich Secession: Art and Artists in Turn-of-the-Century Munich–Princeton 1990.

2972

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką