Sofonisba Anguissola
S. Anguissola. Autoportretas prie molberto (aliejus, 1556, Łańcuto pilies muziejus)
Anguissola Sofonisba (Sofonisba Angisolà) apie 1532Cremona 1625 11Palermas, italų dailininkė. Renesanso atstovė. Viena pirmųjų žinomų moterų dailininkių, t. p. viena pirmųjų moterų dailininkių, pelniusių tarptautinį pripažinimą. Daugiausia tapė portretus. Nuo 1546 mokėsi pas Bernardino Campi, vėliau tęsė studijas Milane pas Bernardino Gatti. 1554 lankėsi Romoje, ten jos talentą pripažino Michelangelo. 1559–73 S. Anguissola buvo Ispanijos karaliaus Pilypo II dvaro tapytoja, tapė portretus (Pilypas II 1573). Nuo 1584 iki maždaug 1616–20 gyveno Genujoje (čia patyrė Genujos mokyklos atstovo Lucos Cambiaso įtaką), vėliau Palerme.
Kūryba
Nutapė daug autoportretų (Autoportretas prie molberto 1556, Bernardino Campi, tapantis Sofosnibą Anguissolą, apie 1559, Autoportretas, apie 1610); t. p. artimųjų portretų neformalioje aplinkoje (Lucia, Minerva ir Europa Anguissolos žaidžia šachmatais 1555). Kai kuriuose kūriniuose ryšku psichologizmas (piešiniai Jauna mergina juokiasi iš abėcėlės besimokančios senos moters, apie 1550, Vaikas, kuriam įkando vėžys, apie 1554). Nepaisant pripažinimo (buvo teigiamai įvertinta ir G. Vasari), S. Anguissola kaip moteris turėjo apribojimų: negalėjo studijuoti anatomijos, piešti iš natūros, todėl neturėjo galimybės kurti daugiafigūrių religinių ar istorinių kompozicijų. Nutapė nedidelio formato religinių paveikslų (Šventoji Šeima 1559, Šventoji Šeima su šv. Ona ir šv. Jonu 1592).
S. Anguissola. Lucia, Minerva ir Europa Anguissolos žaidžia šachmatais (aliejus, 1555, Poznanės nacionalinis muziejus)
S. Anguissola. Pilypas II (aliejus, 1573, Prado muziejus Madride)