sraigtãsparnis, sunkesnis už orą orlaivis, kuriame sparną ir vartytuvą atstoja vienas ar keli orsraigčiai.

Rūšys ir veikimo principas

sraigtasparnis S65, kuriuo Jungtinių Amerikos Valstijų oreiviai 1970 perskrido Ramųjį vandenyną

Sraigtasparnis kyla ir tupia vertikaliai, skrenda į priekį, atgal, į šonus, gali sukiotis, kyboti ore, kai kurie net atlikti akrobatinio skraidymo figūras. Sugedus varikliams sraigtasparnis gali nusileisti orsraigčiui veikiant savaiminio sukimosi režimu. Sraigtasparniai dažniausiai būna su vienu ir dviem keliamaisiais orsraigčiais. Juos varo stūmoklinis arba turbosraigtinis (jų būna vienas, du ir daugiau) variklis, taip pat menčių galuose įtaisyti reaktyviniai varikliai arba reaktyvinės tūtos. Dviejų orsraigčių sraigtasparnio kiekvienas orsraigtis įtaisytas atskirai (išilgine, skersine ar kryžmine liemens atžvilgiu kryptimi) arba kartu ant vienos sukimosi ašies. Paplitęs vieno orsraigčio sraigtasparnis, gale turintis sraigtinį vairą, kuris padeda išlaikyti pastovią skridimo kryptį.

Dviejų orsraigčių sraigtasparnio sraigtinį vairą atstoja į kitą pusę sukamas antras orsraigtis. Sraigtasparnio važiuoklė – ratinė, slidinė, plūdinė. Pagal paskirtį sraigtasparniai būna keleiviniai, krovininiai, kariniai (kovos – ugnies paramos, atakos, priešlaiviniai, prieštankiniai, transporto, bendrosios paskirties ir kovinės paramos – ryšių, žvalgybos, artilerinės ugnies koregavimo, minininkai, užtvarų darymo, degalų papildymo ir kiti, pagalbiniai – sanitariniai, mokomieji ir kiti), daugiatiksliai ir specialieji (gelbėjimo, kranai, priešgaisriniai, policijos, žemės ūkio), pagal kilimo ir tūpimo įrenginių konstrukciją – sausumos, vandens ir amfibijos. Sraigtasparnio svarbiausios dalys yra liemuo, keliamasis orsraigtis, varikliai, važiuoklė, transmisija, uodegos plokštumos, sraigtinis vairas, elektros ir valdymo sistemos. Kai kurie turi sparną, mažinantį keliamojo orsraigčio apkrovą, kai sraigtasparnis skrenda dideliu greičiu.

sraigtasparnis Airbus H145M

Nuo kitų orlaivių sraigrasparnis skiriasi keliamosios ir traukos jėgų sudarymo būdu. Šios jėgos sraigtasparnyje sukuriamos tuo pačiu mechanizmu. Sraigtasparnio orsraigčių kuriama keliamoji jėga keičiama svirtimi keičiant orsraigčių menčių žingsnį ir tuo pat metu į variklį tiekiamų degalų kiekį, tai yra tuo pat metu keičiama ir keliamoji galia, ir variklių galia. Sraigtasparnio varomosios jėgos, reikalingos horizontaliam skrydžiui, kuriamos keičiant keliamųjų orsraigčių pasvirimo kampą. Skrendančio sraigtasparnio dinaminį stabilumą padeda išlaikyti vertkaliosios ir horizontaliosios uodegos plokštumos. Svarbiausios techninės charakteristikos: vertikaliai gali pakilti iki 3 km, horizontaliai – iki 6 km; didžiausias greitis – iki 320 km/h, atstumas (be kuro papildymo) – iki 1000 km, naudingojo krovinio masė – iki 25 tonų. Sraigtasparniais vežami kroviniai, žmonės, žvalgomi naftos ir dujų telkiniai.

Istorija

Pirmasis orsraigčio keliamas orlaivis paminėtas 320 pr. Kr. Kinijoje. Europoje žmogaus varomo sraigtasparnio idėją 1483 pirmasis iškėlė Leonardo da Vinci (Italija). 1907 Paulio Cornu (Prancūzija) sukurtas sraigtasparnis pirmą kartą su žmogumi pakilo į orą (pasiekė apie 2 m aukštį). Su vieno orsraigčio sraigtasparniu VS300 pirmąjį valdomą skrydį 1939 atliko I. Sikorskis (Jungtinės Amerikos Valstijos). Po Antrojo pasaulinio karo sraigtasparnius serijiniu būdu pradėjo gaminti Jungtinės Amerikos Valstijos, SSRS, Prancūzija ir kitos šalys.

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką