sunkvežimis
sunkvežimis su atviru kėbulu
suñkvežimis, krovininis automobilis. Būna bendrosios paskirties ir specialieji sunkvežimiai. Bendrosios paskirties sunkvežimiais vežami įvairūs kroviniai; jie turi atvirą arba uždarą kėbulą. Sunkvežimiai su atviru kėbulu būna bortiniai ir savivarčiai. Sunkvežimiai su uždaru kėbulu vadinami furgonais. Prie specialiųjų sunkvežimių priskiriami refrižeratorius, miškavežis, vilkikas, automobilinės cisternos, automobiliniai šaldytuvai, automobilvežiai, betonvežiai, konteinervežiai, miltvežiai, pienovežiai, taip pat sunkvežimiai, kuriuose įtaisomi įrenginiai ir mechanizmai tam tikriems darbams atlikti: automobilinės dirbtuvės, automobiliniai keltuvai, gaisriniai automobiliai ir kita.
Pagal krovumą sunkvežimkiai skirstomi į labai mažus – krovumas iki 0,75 tonos (pašto siuntoms, prekėms išvežioti), mažus – 0,75–2,5 tonos, didelius – 5–10 tonų (statybinėms medžiagoms, degalams vežti), labai didelius – daugiau kaip 10 tonų (didelio masto statyboms, karjerams). 5–8 tonos krovumo sunkvežimiai dažniausiai būna dviašiai su vienu arba dviem varančiaisiais tiltais, 10–12 tonų – triašiai su vienu–trimis varančiaisiais tiltais, daugiau kaip 12 tonų daugiaašiai su 2–3 varančiaisiais tiltais. Kelių eismo taisyklės riboja didelių sunkvežimų aukštį iki 4,0 metrų, plotį iki 2,5 metro ir ilgį iki 18,35 metro; su puspriekabe – ilgį iki 16,5 metro.
Labai didelių sunkvežimių matmenys ir ašių apkrova būna didesni už nurodytus kelių eismo taisyklėse. Sunkvežimiai turi variklį, transmisiją (sankaba, pavarų dėžė, kardaninis velenas, varantysis tiltas), važiuoklę, vairavimo ir stabdžių sistemas, kabiną ir kėbulą. Variklis įrengiamas priekyje arba po kabina, transmisija – po kabina ir krovinių dėže. Mažus ir vidutinius sunkvežimius varo vidaus degimo karbiuratorinis arba dyzelinis variklis; juose naudojami hidrauliniai, rečiau hidropneumatiniai stabdžiai. Dideli sunkvežimiai dažniausiai turi dyzelinį variklį ir hidraulinį arba pneumatinį vairo stiprintuvą. Labai maži gaminami iš lengvųjų automobilių agregatų. Jų krovinių dėžė atvira arba furgoninė, stabdžių pavara – hidraulinė. Dažniausiai gaminamos kelios vieno modelio sunkvežimio modifikacijos.
vilkikai
Pirmąjį sunkvežimį 1896 sukonstravo G. Daimleris (Vokietija). Daugiausia sunkvežimių gamina Jungtinės Amerikos Valstijos, Japonija, Kanada, Kinija, Vokietija, Rusija.