sutelktinis finansavimas

sutelktnis finansãvimas (angl. crowdfunding – minios finansavimas), lėšų rinkimas internetu iš daugelio tarpusavyje nesusijusių fizinių ir juridinių asmenų tam tikram projektui, idėjai, verslui finansuoti arba labdaros ir paramos tikslais. Labiausiai paplitęs Kinijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Didžiojoje Britanijoje. 2019 pasaulyje surengta daugiau kaip 6,4 mln. sutelktinio finansavimo kampanijų, vidutinė vienos kampanijos trukmė buvo devynios savaitės. Kiekvieną kampaniją vidutiniškai parėmė (pervedė lėšas) 47 asmenys, kiekvienas iš jų vidutiniškai skyrė po 88 JAV dolerius.

Organizavimas

Sutelktiniam finansavimui organizuoti naudojamos interneto tinklinės platformos (populiariausios – Kickstarter, Indiegogo, GoFundMe) arba socialiniai tinklai (pvz., Facebook), kuriuose bendrauja idėjų autoriai, siekiantys gauti finansavimą ir paskelbiantys apie tai viešai, t. p. asmenys ar jų grupės, kurios palaiko šias idėjas ir skiria joms savo pinigų. Prie projekto, idėjos ar verslo sutelktinio finansavimo gali prisidėti kiekvienas norintysis, skirdamas net ir nedidelę pinigų sumą. Kartais nustatoma sutelktinio finansavimo (ypač skirto labdaros tikslams) minimali riba – pinigų suma, kuri turi būti surinkta iki tam tikros datos; jeigu lėšų surenkama mažiau, atlikti pinigų pervedimai anuliuojami ir pervestos lėšos grąžinamos jas atsiuntusiems asmenims.

Asmenys, skiriantys lėšas sutelktinio finansavimo projektui, už tai gauna materialų (palūkanos, dalis nuosavybės versle, galimybė naudotis tam tikru produktu ar paslauga) arba nematerialų atlygį (pripažinimas, pasitenkinimas prisidėjus prie socialiai naudingos veiklos).

Rūšys

Dažniausiai išskiriamos keturios pagrindinės sutelktinio finansavimo rūšys: skola pagrįstas sutelktinis finansavimas, akcijomis pagrįstas sutelktinis finansavimas, nefinansinio atlygio sutelktinis finansavimas, dovanojimas (aukojimas).

Skola pagrįstas sutelktinis finansavimas – tai lėšų skolinimas be užstato siekiant gauti palūkanas. Akcijomis pagrįstas sutelktinis finansavimas yra kolektyvinis investavimas į verslą už tai gaunant bendrovės akcijų. Šių dviejų rūšių sutelktinis finansavimas suteikia smulkiajam verslui, naujoms veiklą pradedančioms įmonėms (startuoliams) daugiau galimybių pritraukti kapitalą, kai nepavyksta gauti paskolų iš bankų arba sulaukti investicijų.

Nefinansinio atlygio sutelktinis finansavimas grindžiamas lėšas skiriančių investuotojų siekiu gauti nefinansinę naudą – galimybę ateityje naudotis unikaliais ar naujais produktais arba paslaugomis, kurios finansavimo metu dar tik kuriamos.

Dovanojimas (aukojimas) kaip sutelktinio finansavimo rūšis yra kolektyvinis lėšų skyrimas labdarai, aplinkosaugai, kultūros ir meno projektams, kitiems socialiniams ar politiniams tikslams nesiekiant gauti už tai materialaus atlygio. Tokiu būdu dažnai renkamos lėšos nukentėjusiems nuo stichinių nelaimių paremti, brangioms medicinos paslaugoms apmokėti, kai ligoniai ir jų šeimos negali apmokėti šių paslaugų savo lėšomis. Jungtinėse Amerikos Valstijose populiarus politinių kampanijų sutelktinis finansavimas (pvz., 2008 kandidatas į šalies prezidentus B. Obama tokiu būdu savo rinkimų kampanijai surinko 272 mln. JAV dolerių, juos paaukojo daugiau kaip 2 mln. žmonių).

Istorija

Pirmasis sutelktinio finansavimo projektas pasaulyje įgyvendintas 1997, kai Didžiosios Britanijos roko muzikos grupės Marillion gerbėjai internetu surinko apie 60 000 JAV dolerių šios grupės turui Jungtinėse Amerikos Valstijose finansuoti. 2001 Jungtinėse Amerikos Valstijose pradėjo veikti pirmoji nuolatinė sutelktinio finansavimo interneto svetainė ArtistShare (t. p. skirta muzikos projektams remti).

Sutelktinio finansavimo terminas pradėtas vartoti 2006.

-crowdfunding; -kraudfandingas

3202

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką