šviesoforai

šviesofòras, signalinis įtaisas gatvių, kelių, geležinkelių eismui reguliuoti. Pagal Tarptautinę kelio ženklų ir signalų konvenciją (1968) gatvių ir kelių eismas visose šalyse reguliuojamas šviesoforais dažniausiai su trijų spalvų žiburiais – iš viršaus žemyn arba iš kairės į dešinę – raudonu, geltonu, žaliu. Šviesoforai įrengiami gatvių, kelių, sankryžose, perėjose, reguliuoja eismą vienoje ar keliose eismo juostose. Sudėtingose sankryžose šviesoforo žaliojo žiburio lygmenyje būna įtaisytos 1–2 papildomos sekcijos su žaliomis rodyklėmis (į kairę ir dešinę), leidžiančiomis daryti tam tikrą posūkį arba raudono žiburio lygmenyje – žalios rodyklės ženklas, leidžiantis daryti posūkį į dešinę degant raudonam žiburiui, jeigu nėra važiuojančių mašinų iš kairės. Šviesoforo šviesos šaltinis yra šviesos diodai. Jiems reikia mažai elektros energijos, bet skleidžia ryškią iš toli matomą šviesą. Šviesoforas turi elektroninę įrangą, todėl, pvz., miesto šviesoforai jungiami į bendrą sistemą ir valdomi kompiuteriu.

Kiti šviesoforai valdomi pagal po asfaltu paklotų induktyviųjų jutiklių signalus. Automobiliui privažiavus prie tokio šviesoforo, jeigu nėra kitų eismo dalyvių, šviesoforo žiburys automatiškai perjungiamas iš raudono į žalią. Geležinkelio šviesoforą sudaro viena arba kelios signalinės galvutės, signalizuojančios žiburių spalva, skaičiumi, jų išdėstymu, švietimo režimu.

Pirmasis šviesoforas 1868 įrengtas Londone prieš parlamento rūmus. Lietuvoje pirmasis rankinio valdymo gatvių šviesoforas įrengtas 1947 Vilniuje.

geležinkelio šviesoforas

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką