Taivãno knas. Pirmieji filmai (Budos akys 1922, režisierius Tanaka Kingas, Kieno kaltė? 1925, režisierius Liu Sijangas, Kraujo dėmė 1929, režisierius Džang Junhe) turi japonų kinui būdingų bruožų (kino menas Taivaną pasiekė iš Japonijos) – veiksmą aiškinantis pasakotojas (benšis) ir kita. Per Japonijos–Kinijos karą Taivano kino raida nutrūko. 5 dešimtmečio antroje pusėje į Taivaną emigravo daug Kinijos kino režisierių, 1945–56 čia perkeltos kai kurios Kinijos kino studijos. 1954 įkurta Taivano kino studija. Centrinė kino korporacija (įkurta 1963 Taibėjuje) skleidė vadinamojo sveiko realizmo melodramos žanrą, kuriuo siekta stiprinti tradicines vertybes. Plito koviniai (kung fu) filmai, romantinės melodramos. 9 dešimtmetyje susidūrus su didele Honkongo pramoginio kino konkurencija Centrinė kino korporacija pradėjo remti jaunus režisierius. Filmu Mūsų laikais (1982, režisieriai Edvardas Jangas, Ke Jidžengas, g. 1946, Džang Ji, Tao Dečenas) prasidėjo Taivano kino atsinaujinimas Naujoji banga. Filmuose keltos aktualios urbanizacijos, skurdo, politinės problemos, siužetai buvo grindžiami 7–8 dešimtmečio nacionaline literatūra. Stilistiškai Naujoji banga artima italų neorealistiniam kinui, vėlyvojo laikotarpio filmuose atsirado novatoriškų pasakojimo būdų, pvz., draminė kulminacija pakeičiama vienodai svarbių įvykių natūralia tėkme. Žymiausias Naujosios bangos režisierius Hou Siaosianas dažniausiai kūrė meditatyvius istorinius filmus (Liūdesio miestas 1989), iškėlė kasdienybės prasmę (Laikas gyventi ir laikas mirti 1985, Šanchajaus gėlės 1998, Tūkstantmečio mambo 2001, Café Lumière 2003); būdinga statiškas, dažniausiai iš vieno taško nufilmuotas vaizdas. Režisieriaus Edvardo Jango filmai (Taibėjaus istorija 1985, Konfucijaus sumišimas 1994, Ir vienas, ir du 2000) – kelių kartų istoriją apimantys epai, juose vaizduojama tradicinių vertybių ir šiuolaikinio materializmo prieštara, didmiesčio gyventojo nerimas socialinių permainų akivaizdoje. Režisieriaus Cai Mingliango (g. 1957) filmuose (Tegyvuoja meilė 1994, Upė 1997, Skylė 1998, Kiek dabar valandų? 2001, Kaprizingas debesis 2005) atskleidžiama šiuolaikinio žmogaus vidinė tuštuma, izoliacija, neviltis, bandymai meile įveikti vienatvę, atsiribojusi pasakotojo laikysena leidžia suderinti tragizmą ir lyrizmą; būdinga raiškos priemonių minimalizmas. Režisierius Stanas Lai (g. 1954, Persikų žiedų kraštas 1992) plėtoja šeimos temą. Iš Taivano kilęs režisierius Angas Lee kūrė Holivude. Jo filmuose iškeliami skirtingų kartų ir kultūrų konfliktai, plėtojama homoseksualumo tema (Vestuvių puota 1993), filme Sėlinantis tigras, tūnantis drakonas (2000) pabrėžiamas ironiškas požiūris į kovos meno filmus. Kino menas dėstomas (nuo 1956) Taivano nacionaliniame meno universitete (įsteigtas 1955, iki 2001 veikė įvairiais pavadinimais) Taibėjuje. Nuo 1962 Taibėjuje kasmet rengiamas tarptautinis (nuo 1980) kino festivalis, kuriame geriausiems filmams kinų kalba skiriamas Azijos kino Oskaru vadinamas apdovanojimas Auksinis žirgas.

Taivano kultūra

Taivanas

Taivano gamta

Taivano gyventojai

Taivano teisinė padėtis

Taivano partijos ir profsąjungos

Taivano ūkis

Taivano istorija

Taivano švietimas

Taivano literatūra

Taivano architektūra

Taivano dailė

Taivano žiniasklaida

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką