teogonija
teogònija (gr. theogonia < theos – dievas + gonē – kilmė, kilimas), senovės mitologijose – dievų kilmės ir genealogijos aiškinimas. Pavadinimas kilo iš Hesiodo epo Teogonija (apie 700 prieš Kristų). Teogonija yra susijusi su kosmogonija – pagal Edas, actekų, egiptiečių mitologiją, pirma atsirado dievai, pagal Vedas, babiloniečių, senovės japonų, kinų, graikų, zoroastrizmo, gnostikų mitologijas – dievybės ir pasaulis atsirado paraleliai, pagal senovės japonų, inkų, orfikų mitus, Hesiodą – pirma atsirado pasaulis, vėliau dievybės. Egiptiečių, gnostikų, zoroastrizmo mitologijose teogonija suvokiama kaip emanacija. Hesiodo teogonija yra pirmasis bandymas susisteminti dievų genealogiją, aprašoma dievų kilmė, jų tarpusavio sąveika ir sąsajos su kosmogonija bei istoriniais įvykiais. Pagal Hesiodo teogoniją, iš pirmykščio chaoso gimė Gaja, Tartaras, Erotas, Niktė ir Erebas, iš Gajos – Uranas ir nimfos. Kitos dievybės gimė iš vyro ir moters (dievo ir deivės). Pabrėžiama senųjų ir naujųjų dievų kova (Uranas, Kronas, Dzeusas). Iš Urano ir Gajos santuokos atsirado dvylika titanų, kiklopai ir hekatoncheirai. Iš Krono kraujo gimė erinijos, gigantai, o iš jo lytinių organų – Afroditė, iš Krono ir Rėjos santuokos – Hestija, Dzeusas, Hera, Demetra, bet Kronas juos prarijo, tik Dzeusą Rėjai pavyko paslėpti, ir šis Kroną nužudė. Vėliau iš Dzeuso gimė Atėnė, Arėjas, Apolonas. Iš mirtingųjų ir dievų santuokos atsiranda herojų karta. Senovės graikų tradicijoje egzistavo ir teogonijos, kurioms turėjo įtakos Rytų teogonija. Pagal orfikų teogoniją, Kronas pagimdė Eterį, Chaosą ir Naktį, iš pastarosios dievybės ir vėjo sueities atsirado Pasaulio kiaušinis, iš kurio išsirito dievas Panas, sukūręs pasaulį ir dievus. Pasakojimų apie pasaulio atsiradimą iš kiaušinio yra senovės slavų, lietuvių, finikiečių, japonų, indų mitologijose. Hesiodo teogonija turi paralelių su Artimųjų Rytų ir hetitų teogonija. Pagal babiloniečių epą Enuma eliš, iš pirmapradžio beformio vandens atsirado dievybės Tiamas ir Apsu, sukūrusios pasaulį. Biblijoje pasakojama, kad Dievas yra dangaus ir žemės kūrėjas (Pr 1). Hesiodo teogonija turėjo įtakos graikų filosofams Taliui, Anaksimandrui, Anaksimenui, Diogenui Apoloniečiui, Aristoteliui ir Platonui. Patristinėje literatūroje (Jonas Damaskietis) kalbant apie teogoniją nurodomas Kristaus gimimas.
2182