Theodor Adorno
Adorno Theodor (Teodoras Adòrnas), tikroji pavardė Wiesengrund 1903 09 11Frankfurtas prie Maino 1969 08 06Visp (Šveicarija), vokiečių filosofas, sociologas, muzikologas, kompozitorius. Dr. (1924).
Išsilavinimas ir veikla
1921–24 Frankfurto universitete studijavo filosofiją ir muzikologiją; 1925–26 studijas tęsė Vienoje (kompozicijos pas A. Bergą). 1933 emigravo į Didžiąją Britaniją, 1934–36 studijavo Oksfordo universitete. 1938–48 gyveno ir dėstė Jungtinėse Amerikos Valstijose (Princetono, Berkeley’o universitetuose). 1949 grįžo į Vokietiją. 1949–69 dėstė Frankfurto prie Maino universitete. Nuo 1953 Sociologinių tyrimų instituto vadovas; vienas Frankfurto mokyklos kūrėjų ir žymiausių atstovų.
1928–31 Vienos moderniosios krypties muzikos žurnalo Anbruch redaktorius.
Konsultavo T. Manną, rašantį Daktarą Faustą.
Pažiūros
Kritikuodamas Vakarų kultūrą derino G. W. F. Hegelio, K. Marxo, S. Freudo koncepcijas. Anot T. Adorno, plėtojantis masinės kultūros industrijai ir valdomajai visuomenei, standartizuojami ir nuasmeninami žmonių tarpusavio santykiai, nyksta individo gebėjimas savarankiškai apsispręsti, o žmonių gyvenimas vis labiau unifikuojamas (įsigali mąstymo ir elgesio stereotipai), todėl tradicinę socialinę teoriją, kurioje buvo bandyta pateikti sisteminį visuomenės modelį, turi pakeisti vadinamoji kritinė teorija, neigianti bet kokią uždarą sistemą.
Theodor Adorno
Muzikos estetika
Muzikos estetikos darbuose rėmėsi Vienos naująja mokykla, kritikavo tonalumo neatsisakiusius kompozitorius (S. Prokofjevą, P. Hindemithą, I. Stravinskį), masinę standartizuotą muzikos kultūrą.
Muzikinė kūryba
T. Adorno muzikinei kūrybai (dainoms ir instrumentinėms pjesėms) būdinga aforistinis lakoniškas stilius.
Svarbiausi veikalai
Parašė veikalus Švietimo dialektika (Dialektik der Aufklärung 1947), Naujosios muzikos filosofija (Philosophie der neuen Musik 1949), Autoritarinė asmenybė (The Authoritarian Personality 1950), Apie Wagnerį (1952), Prizmės: Kultūros kritika ir visuomenė (Prismen: Kulturkritik und Gesellschaft 1955), Disonansai (1956), Mahler (1960), Muzikos sociologijos įvadas (Einleitung in die Musiksoziologie 1962), Negatyvioji dialektika (1966).
2309
1076