Urugvajaus dailė
Urugvãjaus dailė
Ankstyvieji radiniai – ikikolumbinio laikotarpio indėnų genčių kurta skulptūra, ritualinė keramika (būdinga paukščio pavidalo dekoro motyvas). 17–18 a. garsėjo gaučų tekstilė, odos gaminiai.
19 amžiaus dailė
19 a. pradėjo klostytis profesionalioji dailė, daugiausia kurta šalyje gyvenusių Europos šalių menininkų, mokslus užsienyje baigusių vietinių dailininkų. Plėtoti Vakarų Europos dailės stiliai, dažniausiai perimti iš ispanų ir italų meistrų. Garsėjo kaligrafai ir portretų tapytojai Juanas Manuelis Besnesas e Irigoyenas (1788–1865), Gaetano Gallino (1801–84), auksakalys M. Barnechas (kūrė nuo 1840, m. 1870). Neoklasicistinių skulptūrų sukūrė J. Livi (1820–90, statula Laisvė Montevidėjuje, 1866). Urugvajaus nacionalinės dailės pradininkai – tapytojai Juanas Manuelis Blanesas (1830–1901), Juanas Luisas Blanesas (1856–95), Horacio Espondaburu (1855–1902), Diogenesas Hequetas (1866–1902), Manuelis Larravide (1871–1910). Jie nutapė realistinio stiliaus, poetizuotų Urugvajaus istoriją vaizduojančių paveikslų, batalinių, buitinių kompozicijų, portretų, peizažų. Juanas Manuelis Ferrari (1874–1916) sukūrė monumentalių istorinės tematikos skulptūrų (ryšku A. Rodino stilistikos įtaka).
20 amžiaus pirmos pusės dailė
20 a. pradžioje šalyje susidomėta moderniosios dailės kryptimis. Carlosas María Herrera (1875–1914), Carlos Federico Sáezas (1878–1901) plėtojo italų tapytojų makiajolių manierą, Milo Beretta (1870–1935), Pedro Blanesas Viale (1878–1926) tapė impresionistinius peizažus. Tapytojai Pedro Figari (1861–1938), José Cúneo (1887–1977), grafikai Federico Lanau (1891–1929), Leandro Castellanosas Balparda (1894–1957), Carlosas Gonzálezas (1905–93) savitu ekspresionistiniu stiliumi simboliškai vaizdavo kasdienį gyvenimą. Jų kūryba dekoratyvi, abstrahuota, naudojami primityvistiniai elementai, tapyboje vyrauja ryškių spalvų deriniai. Klasicistinių skulptūrų sukūrė Antonio Pena (1894–1947), ekspresionistinių – Bernabé Michelena (1888–1963), José Luisas Zorrilla de San Martinas (1894–1975), realistinę plastiką plėtojo José Belloni (1882–1965).
C. F. Saéz. Juano Carloso Muñozo portretas (aliejus, apie 1899, Nacionalinis dailės muziejus Montevidėjuje)
Dailė nuo 20 amžiaus antros pusės
20 a. viduryje tapyboje susiklostė savita konstruktyvizmo atmaina – europietiško kubizmo, neoplasticizmo variacija, vadinamasis konstruktyvusis universalizmas. Žymiausias atstovas – J. Torresas García, sekėjai – Gonzalo Fonseca (1922–97), R. Rothfussas (1920–69), kiti. Konstruktyvizmas peraugo į abstrakčiosios tapybos įvairias atmainas, vyravusias Urugvajaus tapyboje iki 20 a. pabaigos. Abstrakčiojo ekspresionizmo, tašizmo, struktūrinės tapybos žymiausi atstovai: Alfredo de Simone (1898–1950), Washingtonas Barcala (1922–93), Nelsonas Ramosas (1932–2006). 9 dešimtmečio pradžioje išpopuliarėjo neoekspresionistinė figūrinė tapyba, kurioje reikštos politinės, socialinės aktualijos. Išsiskiria siurrealistiniai, fantastiniai Manuelio Espínolos Gomezo (1921–2003), didelio formato, koliažo technika atlikti José Gamarros (g. 1934) paveikslai. Šiuolaikinėje tapyboje (C. Mattos, g. 1958, J. Lacasa, g. 1970, S. Velazco, g. 1976, kt.) ir grafikoje (Antonio Frasconi, 1919–2013, Luisas Camnitzeris, C. Tonelli, abu g. 1937) vyrauja globalizacijos, susvetimėjimo, tapatybės tematika, konceptualistinė raiška.
Skulptūrai (nuo 20 a. vidurio) būdinga ekspresyvi, abstrahuota plastika; jos raidą itin paveikė Eduardo Diazo Yepeso (1909–79) kūryba. Abstrakčių skulptūrų su istorine, mitologine simbolika, transformuotais biomorfiniais elementais sukūrė Germánas Cabrera (1903–90), Salustianas Pintosas (1905–1975), Octavio Podestá (g. 1929), Wifredo Díazas Valdézas (g. 1932), Hugo Nantesas (1933–2009). Eksperimentuojama su įvairiomis medžiagomis, kinetinio meno, oparto galimybėmis, esama poparto įtakos. Kuriamos instaliacijos (Martínas Sastre, g. 1976).
20 a. 7 dešimtmetyje dailiąją tekstilę atgaivinęs Ernesto Aroztegui (1930–94) sukūrė simboliškų fotorealistinio stiliaus gobelenų, 1967 Montevidėjuje įkūrė šiuolaikinės tekstilės dirbtuves. Profesionalūs dailininkai rengiami Urugvajaus darbo universitete Montevidėjuje (įkurtas 1942 vietoj Nacionalinės menų ir amatų mokyklos, veikusios nuo 1878).
2648
Urugvajaus kultūra
Urugvajaus konstitucinė santvarka
Urugvajaus partijos ir profsąjungos
Urugvajaus ginkluotosios pajėgos