vadyba
vadýba, vadymas, organizacijos, jos darbuotojų ir joje vykstančių procesų valdymas siekiant įgyvendinti jos tikslus.
Pagrindiniai uždaviniai
Vadybos pagrindiniai uždaviniai – didinti organizacijos veiklos efektyvumą, plėtoti ir tobulinti organizaciją, kurti, diegti ir palaikyti veiksmingą jos struktūrą, integruoti visų organizacijos padalinių ir darbuotojų veiklą bendriems tikslams pasiekti.
Vadovas turi racionaliai organizuoti darbo procesą, optimaliai paskirstyti užduotis, valdyti žmones, technologijas, informaciją, žaliavas ir medžiagas, darbo įrangą, kitus organizacijos materialinius, finansinius, darbo išteklius.
Pagrindinės funcijos
Vadybos pagrindinės funkcijos – planavimas, organizavimas, vadovavimas, koordinavimas ir kontrolė, kitos – sprendimų priėmimas ir įgyvendinimas, duomenų analizė, prognozavimas, žmonių bendravimas ir bendradarbiavimas, darbuotojų motyvavimas.
Vadyba reikalinga visur, kur siekdami bendro tikslo veikia 2 ar daugiau žmonių ir kažkas turi nukreipti, koordinuoti ir valdyti jų pastangas. Vadyba vykdoma kiekvienoje organizacijoje, bet verslo įmonėse (verslo vadyba), valstybinio sektoriaus ir ne pelno organizacijose vadybos principai ir metodai dažnai skiriasi, nes skiriasi ir šių organizacijų pagrindiniai tikslai (verslo – pelnas, valstybinio sektoriaus – valstybės funkcijų vykdymas, ne pelno organizacijų – socialiai naudinga veikla).
Vadybos rūšys
Pagal valdomus procesus dar skiriama gamybos, personalo, prekybos, rinkodaros, projektų, žinių, transporto, turizmo, inovacijų vadyba, kokybės vadyba, konfliktų vadyba ir kita.
Vykdytojai
Mažose verslo organizacijose (pvz., individualiosiose įmonėse) vadybą gali vykdyti jų savininkai, didesnėse, kurios turi daugiau darbuotojų, sudėtingesnę struktūrą ir įvairesnius darbo procesus, samdomi vadybininkai – įmonės savininkų atstovai, kurie jų interesais valdo kasdienę įmonės veiklą. Didelėse įmonėse vadyba dažniausiai yra trijų lygių: žemiausio (tiesiogiai vadovauja eiliniams darbuotojams, paskirsto jiems užduotis, prižiūri ir kontroliuoja jų darbą), vidurinio (vadovauja dideliems struktūriniams padaliniams ir koordinuoja juos sudarančių mažesnių padalinių veiklą) ir aukščiausio lygio vadovai (įmonės direktorius, valdyba ir kiti, kurie valdo visą organizaciją, kuria jos politiką, strateginius planus, nustato veiklos kryptis, yra tiesiogiai atskaitingi įmonės savininkams ir visuomenei).
Vadybos kompleksiškumas
Vadyba yra sudėtinga kompleksinė sistema, nes reikia nuolat derinti įvairių šalių interesus: prekių ir paslaugų vartotojų (kurti geros kokybės prekes ir paslaugas už priimtiną kainą, garantuoti, kad jos būtų tiekiamos laiku), įmonės savininkų (gauti kuo didesnį pelną), darbuotojų ir jiems atstovaujančių profesinių sąjungų (garantuoti priimtiną darbo užmokestį ir tinkamas darbo sąlygas), pačios įmonės kaip visumos (palaikyti jos gerą vardą ir reputaciją, didinti darbo našumą, įmonės konkurencingumą ir užimamą rinkos dalį, skirti pakankamai nepaskirstytojo pelno įmonės plėtrai) ir kita.
verslo vadyba; organizavimas; vadovavimas