vidaus prekyba
vidaũs prekýba, ekonominė veikla, susijusi su visų rūšių prekių pirkimu ir pardavimu šalies vidaus rinkoje. Apima didmeninę prekybą (prekių pardavimas dideliais kiekiais prekybininkams arba gamybiniams vartotojams) ir mažmeninę prekybą (pardavimas nedideliais kiekiais galutiniams vartotojams jų asmeniniams ir namų ūkio poreikiams tenkinti).
Vidaus prekybos vietos
Vidaus prekyba vykdoma per tam tikrus prekių pardavimo objektus (prekių pardavimo vietas): parduotuves (kasdienės paklausos, specializuotas, universalines parduotuves, supermarketus, hipermarketus, prekybos centrus, gamintojų firmines parduotuves, internetines parduotuves ir kitas), kioskus, prekybos automatus, prekių sandėlius, bazes ir kitas nuolat veikiančias vidaus prekybos vietas, prie jų t. p. priskiriami prekybos agentai, makleriai (brokeriai), komisionieriai, komivojažieriai. Prekiaujama ir turguose, aukcionuose, mugėse, biržose. Miestuose ir (daugiausia) kaimo vietovėse t. p. plėtojama kooperatinė prekyba.
Vidaus prekybos formos
Vidaus prekyba vyksta įvairiomis formomis: tiesioginio pardavimo (kai prekės iš gamintojo tiesiogiai pasiekia pirkėją nedalyvaujant prekybos tarpininkams), netiesioginio pardavimo (per parduotuves ir kitas prekių pardavimo vietas bei tarpininkus), siunčiamosios prekybos, internetinės prekybos (elektroninis verslas).
Ekonominė reikšmė
Vidaus prekybos svarbiausias rodiklis yra prekių apyvarta (per tam tikrą laikotarpį už parduotas prekes ir suteiktas paslaugas gautos pajamos). Vidaus prekyba vykdomi prekių mainai šalies viduje, gamybos veiksniai pasiekia reikalingas vietas, dėl to plėtojasi šalies ekonomika, įvairios prekės ir paslaugos pasiekia vartotojus įvairiose šalies vietovėse, kyla gyvenimo lygis ir didėja gyventojų užimtumas, skatinama šalies užsienio prekyba (užsienio prekybos partneriai užmezga ryšius su šalies vidaus prekybos subjektais).
Lietuvoje
Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2019 Lietuvoje veikė 24 664 vidaus prekybos įmonės (iš jų – 10 012 didmeninės prekybos, išskyrus prekybą variklinėmis transporto priemonėmis ir motociklais, 9813 mažmeninės prekybos, išskyrus prekybą variklinėmis transporto priemonėmis ir motociklais, 4839 prekybos variklinėmis transporto priemonėmis ir motociklais), jos sudarė 29,1 % visų šalies įmonių. 2019 pradžioje vidaus prekybos įmonėse dirbo apie 229 800 žmonių (16,7 % visų šalies užimtųjų).
2018 didmeninės prekybos (išskyrus prekybą variklinėmis transporto priemonėmis ir motociklais) įmonių apyvarta (be pridėtinės vertės mokesčio) sudarė 22,510 mlrd. eurų, mažmeninės prekybos (išskyrus prekybą variklinėmis transporto priemonėmis ir motociklais) – 11,384 mlrd. eurų, didmeninės ir mažmeninės prekybos variklinėmis transporto priemonėmis ir motociklais – 3,778 mlrd. eurų. 2017 vidaus prekyboje sukurta pridėtinė vertė siekė 6,8 mlrd. eurų (18 % visų ekonominės veiklos rūšių sukurtos pridėtinės vertės).