viešóji núomonė, visuomennė núomonė, visuma individualių nuomonių, nuostatų ir lūkesčių visuomenei svarbių klausimų ar problemų atžvilgiu. Metodologiškai korektiškos apklausos pagrindinis kriterijus – vienoda tikimybė kiekvienam respondentui patekti į apklausą. Dažniausiai naudojama 1000 respondentų imtis (tada maksimali statistinė paklaida siekia 3,1 %).

Viešosios nuomonės tyrimų pradžia siejama su 1824 Jungtinėse Amerikos Valstijose pradėtomis apklausomis prognozuojant būsimuosius prezidento rinkimų rezultatus. Šiems tyrimams prigijo terminas šiaudinės apklausos, nes jas atlikdavo bet kas ir bet kur, todėl jų rezultatai dažnai nepasitvirtindavo. Šių apklausų populiarumas ir žlugimas siejamas su Jungtinėse Amerikos Valstijose leistu žurnalu Literary Digest, kuris nuo 1920 prieš prezidento rinkimus išsiuntinėdavo dešimtis milijonų anketų ir pagal gautus atsakymus prognozuodavo rinkimų baigtį. Jų rezultatai būdavo gana tikslūs, bet 1936 visiškai nepasitvirtino. 1936 statistikai ir sociologai G. H. Gallupas, E. Roperis ir A. M. Crossley (visi Jungtinės Amerikos Valstijos) naudodami moksliškai pagrįstą respondentų atranką atliko priešrinkiminę tik kelių tūkstančių respondentų apklausą ir gana tiksliai numatė F. D. Roosevelto pergalę Jungtinių Amerikos Valstijų prezidento rinkimuose (nuo tada atliekamos moksliniais kriterijais pagrįstos apklausos).

Nuo 1937 Oksfordo universitetas leidžia žurnalą Public Opinion Quarterly, nuo 1989 Pasaulinė viešosios nuomonės tyrimų asociacija (įkurta 1947 Lincolne, Nebraskos valstija) – žurnalą International Journal of Public Opinion Research. 1947 įkurta Amerikos viešosios nuomonės tyrimų asociacija, 1948 – Europos nuomonės ir rinkos tyrimų draugija. Vieni žymiausių viešosios nuomonės tyrėjų – G. H. Gallupas (parašė veikalą Viešosios nuomonės tyrimų vadovas / A Guide to Public Opinion Polls 1944), E. Noelle‑Neumann (Vokietija ir Jungtinės Amerikos Valstijos; Tylos spiralė: viešoji nuomonė – mūsų visuomenės oda / The Spiral of Silence: Public Opinion – Our Social Skin 1984).

LIETUVOJE viešosios nuomonės reprezentatyviąsias (reprezentatyvumas) apklausas 1989 pradėjo Vilniaus universiteto Sociologijos tyrimų laboratorija (vadovė R. Ališauskienė) ir Viešosios nuomonės tyrimų centras prie Lietuvos mokslų akademijos Filosofijos, sociologijos ir teisės instituto (nuo 2010 Lietuvos socialinių tyrimų centro struktūrinis padalinys Sociologijos institutas). 21 amžiaus pradžioje viešosios nuomonės apklausas atliekančias bendroves vienija Lietuvos rinkos ir socialinių tyrimų asociacija (įkurta 2010 Vilniuje). Daugelio tyrimų rezultatai deponuojami Lietuvos humanitarinių ir socialinių mokslų duomenų archyve ir yra prieinami analitikams bei plačiajai visuomenei.

2609

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką