Vytautas Kairiūkštis
V. Kairiūkštis. Autoportretas (aliejus, 1912, Lietuvos nacionalinis dailės muziejus)
Kairikštis Vytautas 1890 11 14Seinai 1961 06 13Vilnius, lietuvių tapytojas, dailėtyrininkas. Juozo Kairiūkščio ir J. Kairiūkštienės‑Vichertaitės sūnus, H. Kairiūkštytės‑Jacinienės ir Jono Kairiūkščio brolis. 1910–12 mokėsi I. Trutnevo įkurtoje Vilniaus piešimo mokykloje. 1912–13 Maskvoje lankė K. Juono tapybos studiją, 1913–16 Maskvos universitete studijavo teisę. Dailę studijavo 1917–18 Maskvos tapybos, skulptūros ir architektūros mokykloje, 1920–21 Aukštosiose meno ir technikos dirbtuvėse Maskvoje (pas P. Kuznecovą). Nuo 1924 lenkų dailininkų grupės Blok narys. 1921–37 mokytojavo Vilniuje (ir vadovavo savo įsteigtai Vilniaus lietuvių piešimo studijai), Panevėžyje, nuo 1937 – Kaune. 1931 baigė Vilniaus universitetą. 1940–44 buvo Vytauto Didžiojo kultūros muziejaus Kaune Meno skyriaus vedėjas. 1944–51 dėstė Kauno taikomosios ir dekoratyvinės dailės institute; docentas (1947).
Kūryba
Nutapė figūrinių kompozicijų (Koncertas kavinėje 1921, Pliažas 1928, ciklas Moterys paplūdimyje 1928–43), portretų (J. Basanavičiaus, 1922, Kubistinis portretas 1923, motinos, 1945), peizažų (Vakaras Irkutske 1920, Vasara prie Anykštos ežero 1938, Pievos vasarą 1940, Neris ties Vilniumi 1956), natiurmortų (Natiurmortas su geltona vaza 1921). Sukūrė pastelių, piešinių, koliažų. Ankstyvieji kūriniai – figūrinės kompozicijos – turi konstruktyvizmo, kubizmo, peizažai – impresionizmo bruožų. Paveiksluose natūros formos abstrahuotos, išryškinta geometrinių formų ritmika, siekiama vaizdo aiškumo, racionalios harmoningos kompozicijos. 2 ir 3 dešimtmečio paveiksluose ypač ryšku kubistinis formos ir erdvės traktavimas, pabrėžiama laužytos linijos, geometriškai suskaidytos formos, kontrastinių spalvų deriniai (Kompozicija, apie 1922, Suprematistinė kompozicija 1922–23).
V. Kairiūkštis. Natiurmortas su geltona vaza (aliejus, 1912, Lietuvos nacionalinis dailės muziejus)
Vėlyvuosiuose paveiksluose vyrauja realistinė plastika, būdinga subtili formų modeliuotė, niuansuotų, švelnių spalvų deriniai (Debesuota vasaros diena 1952). Kūryba išsiskiria intelektualumu, eksperimentų drąsa, novatoriškumu, grynos formos siekiu; ji padarė didelę įtaką moderniosios lietuvių dailės plėtotei.
Knygos
Parašė monografiją apie K. Sklėrių (1938), studiją apie M. K. Čiurlionį (1938).
Parodos
Nuo 1921 dalyvavo ir rengė parodas Lietuvoje ir Lenkijoje; 2010 Vilniuje surengta pomirtinė paroda Vytautas Kairiūkštis ir jo aplinka. 1925–29 keliavo po Vakarų Europą.
Kūriniai muziejuose
Kūrinių turi Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus, užsienio šalių muziejai.
V. Kairiūkštis. Kubistinė kompozicija (aliejus, 1921, Lietuvos nacionalinis dailės muziejus)
V. Kairiūkštis. Suprematistinė kompozicija (tempera, 1922–23, Lietuvos nacionalinis dailės muziejus)
V. Kairiūkštis. Moterys pliaže (aliejus, 1929–30, Lietuvos nacionalinis dailės muziejus)
V. Kairiūkštis. Debesuota vasaros diena (aliejus, 1952, Lietuvos nacionalinis dailės muziejus)
V. Kairiūkštis. Burlaiviai Trakų ežere (aliejus, 1955, Lietuvos nacionalinis dailės muziejus)
L: Vytautas Kairiūkštis / sud. R. Brogienė Vilnius 1989; Kairiūkštis Vytautas / sud. A. Tamonytė Vilnius 1990; Vytautas Kairiūkštis ir jo aplinka / sud. V. Liutkus, A. Čepauskaitė, L. Jablonskienė, I. Mazūraitė‑Novickienė Vilnius 2010.
2133
Vytauto Kairiūkščio šeimos kapas Bernardinų kapinėse Vilniuje
Vytautas Kairiūkštis