„Young British Artists“
„Young British Artists“ („Jaunieji britų menininkai“), YBA, 20 a. 9–10 dešimtmetyje Jungtinėje Karalystėje veikusi šiuolaikinių menininkų grupė. Dar vadinama Brit artists, Britart.
1988 Londono industrinėje dalyje 16 jaunų menininkų – Goldsmithso koledžo Londone studentai ir absolventai – surengė pirmą bendrą parodą Freeze (kuratorius ir dalyvis D. Hirstas, kiti dalyviai: Stevenas Adamsonas, Angela Bulloch, g. 1966, Matas Collishaw, g. 1966, Ianas Davenportas, g. 1966, Angusas Fairhurstas, 1966–2008, Anya Gallaccio, g. 1963, Gary Humeʼas, g. 1962, Michaelas Landy, g. 1963, Abigail Lane, g. 1967, Sarah Lucas, g. 1962, Lala Meredith‑Vula, g. 1966, Richardas Pattersonas, g. 1963, Simonas Pattersonas, g. 1967, Stephenas Parkas, g. 1962, Fiona Rae, g. 1963). Menininkai užsiėmė provokatyviais meniniais projektais, demonstravo įvairių sričių ir iš įvairių medžiagų sukurtus kūrinius, instaliacijas (naudojo videoįrašus, fotografiją, pasitelkdavo atliekas, maistą, išmestus daiktus, prekės ženklus ir kita), ieškojo maksimaliai atviros meninės formos, šokiruojančios meninės kalbos; t. p. išreiškė nepasitenkinimą oficialiąja parodų rengimo tvarka, komercinių galerijų veikla, protestavo prieš nusistovėjusius meno pasaulio vertinimo bei skonio kriterijus (pačių YBA menininkų kuruojamos, alternatyviose miesto vietose rengiamos parodos įsitvirtino kaip šiuolaikinio meno parodų rengimo strategija).
Grupė išgarsėjo 1990, kai prie jos veiklos rėmimo prisidėjo amerikiečių verslininkas ir meno kolekcininkas Charlesas Saatchi, o 1992–93 prisijungė Karališkojo meno koledžo Londone absolventai (Fiona Banner, g. 1966, Christine Borland, g. 1965, Tacita Dean, g. 1965, Tracey Emin, g. 1963, Douglasas Gordonas, g. 1966, Georgina Starr, g. 1968, Jane Wilson, g. 1967, Louise Wilson, g. 1967) ir kiti žymūs menininkai (Chrisas Ofili, g. 1968, Gavinas Turkas, g. 1967, Jenny Saville, g. 1970, Gillian Wearing, g. 1963, R. Whiteread).
D. Hirst. Fizinė mirties neįmanomybė kažkieno gyvo prote (tigrinis ryklys, stiklas, plienas, formaldehido tirpalas, 1991; © LATGA / Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS, 2020)
YBA atstovų kūryba pirmavo meno aukcionuose, papildė žymiausių pasaulio meno muziejų kolekcijas ir formavo šiuolaikinio meno kanoną. YBA išsiskyrė drąsiais, kapitalistinę santvarką kritikuojančiais kūriniais, aštriomis identiteto, seksualumo, feminizmo, popkultūros, menininko įvaizdžio interpretacijomis. Skandalingiausiai pagarsėję kūriniai: D. Hirsto Fizinė mirties neįmanomybė kažkieno gyvo prote (The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living 1991), Ch. Ofili Švenčiausioji Mergelė Marija (1996), T. Emin Mano lova (1998). Surengta YBA parodų Londone (Rytų šalies kiemo šou, Moderni medicina, abi 1990, Naujieji amžininkai, Nauja britų vasara, Minky Manky, visos 1992–93, Sensacija 1997), Minneapolyje (Puiku! / Brilliant! 1995). 20 a. 10 dešimtmečio pabaigoje nemažai grupės menininkų pelnė pripažinimą, įvairių apdovanojimų (Turnerio premiją – Ch. Ofili, G. Wearing, R. Whiteread), Karališkosios dailės akademijos Londone narystę (T. Dean, T. Emin, G. Humeʼas, J. Saville, G. Wearing ir kiti).
20 a. pabaigoje grupė iširo. Nuo 2000 vartojamas post YBA terminas, siejamas su naujausiais reiškiniais britų mene (Darreno Almondo, g. 1971, Mikeʼo Nelsono, g. 1967, Timothy Nobleʼio, g. 1966, Oliverio Payneʼo, g. 1977, Nicko Relpho, g. 1979, Evos Rothschild, g. 1971, Simono Starlingo, g. 1967, Davido Thorpeʼo, g. 1972, Susanos Webster, g. 1967, Carey Young, g. 1970, ir kitų kūryba).